Етика як самостійна наука виділилася не так давно, лише у кінці 18 ст. але фактично етичні та моральні питання, пронизують як суспільне так і індивідуальне життя майже з самого становлення людини як соціальної істоти. Звичайно разом з еволюцією суспільних відносин еволюціонували і етичні норми. Розвиток людства від дикунів кочівників і до високотехнологічного соціуму відбувався паралельно з розвитком науки. Медицина, алхімія, психологія, фізика всю історію свого становлення, як і вміщали в собі етичні принципи так і боролися з ними. Тож розглянемо напрямки впливу етичних вчень у кількох найбільш фундаментальних напрямках.
Психологія, наука про душу. Як і етика виділилася з філософії, і так само тісно з нею пов’язана. Психологія як наука почала активно розвиватися наприкінці 19 ст. коли почала свою роботу перша лабораторія експериментальної психології. Згодом у психології відбувся ряд експериментів які в наш час стали вважатися вкрай не етичними.
Серед них відомий експеримент Джона Уотсона засновника біхевіоризму. Він полягав у тому, що маленькому хлопчику подарували білого щура. На протязі кількох місяців хлопчик грався з тваринкою, а потім вчений став систематично лякати дитину б’ючи по металевій пластині кожного разу як той торкався щура. Результатом досліду стало те, що малюк став боятися не тільки тваринки, але й будь яких предметів білого кольору взагалі.
Ще один експеримент поставили у 1939р. Венделл Джонсон та Мері Тюдор . Вони зібрали 22 дитини сироти та розділили їх на дві групи, ціллю було штучно сформувати заїкання. Тож одну групу дітей хвалили та підбадьорювали, а дітей з іншої повсякчасно висміювали та принижували, більшість цих дітей стали замкнутими і залишилися заїками на все життя. Пізніше це назвали «Кошмарним дослідом».
Насправді таких «не етичних» дослідів було не мало, це лише кілька, далеко не найжорстокіших з них. Такі експерименти визнали моральним та психологічним насиллям над дитиною і вже зараз це заборонено й може бути покарано.
Звичайно в наш час моральне і психологічне насилля над дітьми і взагалі над людьми не зникло, але прийняло іншу, більш прийнятну форму і назвало себе маркетингом. Реклама, техніки НЛП, мерчандайзинг, нав’язують нам ледь не з пелюшок псевдо ідеали, фальшиві цілі, зомбують націю перетворюючи людей на стадо споживачів. Які моральні норми і принципи діють тут? Лише економічно вигода.
Медицина, наука, що покликана рятувати життя за будь яку ціну, а ціна була не мала. У медицині етичні норми часто змінювалися і дуже часто порушувалися. У середньовіччі, особливо в період розвитку патристики препарування мертвого тіла прирівнювалося ледь не поклоніння антихристу, а вже через кілька століть анатомічні театри стали улюбленою розвагою.
Жахливі для нашого часу досліди третього рейху у самих нацистів не викликали докорів сумління, адже проводили їх на представниках нижчих рас, до яких відношення було як до тварин. Як приклад візьмемо експерименти з отруйними речовинами, що проводилися у 1943-44 роках у Бухенвальді. Піддослідним додавали у їжу різні отрути і фіксували як саме вони помирають, або одразу вбивали, щоб провести розтин. Дуже нагадує сучасні косметичні тести з тваринами, кроликам закапують в очі різні речовини, що присутні у складі дослідного товару, і спостерігають реакцію, а потім їх вбивають для розтину. Чому ж перші вважали анти людяними, садистськими знущаннями, а інші ні. Як правило моральні норми тісно пов’язані з економічними факторами, адже біоматеріал вирощувати дорожче ніж розводити кроликів, як для фашистів в’язні концтаборів були лише розхідним матеріалом, безумовно менш цінним ніж сільськогосподарські тварини.
На сучасному етапі перед медициною встають не менш вагомі етичні питання, такі як клонування, використання стовбурових клітин, аборти. Вирішення їх як і раніше підпорядковуватиметься потребам часу, а те, що сьогодні ми вважаємо жахливим і не людяним завтра вже може стати нормою.
Педагогіка. Одна з найважливіших дисциплін. Наука по те як ми виховуємо наступні покоління, наука про те, який фундамент ми закладаємо у наше майбутнє. Джон Уотсон у своїй книзі «Біхувіоризм» 1924р. запропонував таке: «Довірте мені десяток здорових дітей і можливість їх виховувати, я гарантую, що обравши кожного з них я зроблю його тим ким задумаю: лікарем, юристом, художником, навіть жебраком чи злодієм незалежно від його даних, здібностей, покликання чи раси». Дитина цілковито знаходиться у руках педагога, і його моральні якості мають бути бездоганними. Насамперед він має бути гуманістом і за Кантом має відноситися до людей «не я к до засобу, а як до цілі». Він має стати прикладом, авторитетом, достойним зразком сучасного мислячого індивідууму, для якого моральні норми не лише звід правил поведінки, а не менш як самостійний усвідомлений вибір.
Фізика. Фундаментальна наука, вивчає світ, людей, природу, не дивлячись на це, можна сказати, що фізика і етика паралелі, які ніколи не перетинаються. Перша вивчає матеріальний світ, друга духовний. Технічним прогресом, способом нашого існування, мотивами нашого мислення ми зобов’язанні саме фізиці, саме науковці технічних галузей створюють матеріальний світ в якому ми живимо. І саме в цій галузі найменший вплив мають етичні норми. Чи морально було створювати ядерну бомбу, тим більш випробовувати її? Чи морально викачувати нафту з землі і залишати наступним покоління вирішення екологічних проблем? Чи морально розробляти пестициди і отруювати воду, загрожуючи існуванню людства в цілому? Де та межа між науковою доцільністю, прогресом і здоровим глуздом? Нажаль етика не ставить цих питань достатньо гостро, а фізика взагалі ігнорує. Результат такої взаємодії покаже лише час.
Без сумніву, етика це наука, що пронизує всі галузі знань та всі рівні існування людини. Немає нічного в гуманітарних чи технічних науках, в побуті чи відносинах, що не підпорядковується категоріям зла і добра, моралі, честі та совісті. Так само як етика впливає на всі сфери життя, так і життя формує етичні норми та парадигми. Мораль формується нагальними потребами та необхідністю. Важливо також те, що мораль поняття досить індивідуальне, і якщо у людей можуть існувати якість спільні етичні норми та правила, то це не завжди працює для народів і націй. Та все ж таки прослідковується спільна тенденція до принципів гуманності, людяності, толерантності. Письменники фантасти прийняли цікаву тезу: «високорозвинена цивілізація не схильна до прояву агресії і насильницького вирішенню проблем». Тож маємо надію, що людство все ж таки продовжить наближатися до статусу високорозвиненої цивілізації.