Викладання етики у школі. Шкільна етика

skulВикладання етики у сучасній школі – це запорука моральності підростаючого покоління. Сучасна школа вимагає нового підходу до виховання особистості, а саме морально-естетичного. Особистості мають бути притаманні наступні риси: освіченість, гуманізм, милосердя, чесність, добропорядність, відповідальність та інші якості.

Знання підростаючого покоління з етики є нагальною потребою у сучасному суспільстві. Тому починаючи з 2005 року в шкільний курс було впроваджено етику як шкільний предмет. Основною метою даного курсу є навчання та виховання моральної особистості, вивчення учнями етичних норм, цінностей, культури виховання, правил та поведінки учнів. Етика як наука і наукова дисципліна належить до світоглядних дисциплін, її ще називають прикладною філософією.

Головною метою шкільного курсу етики є створення відповідних умов для формування у школярів моральних цінностей, моральної культури, настанов і орієнтирів.

В основу викладання етики в загальноосвітній школі покладений діалог учні з учителем та учнів між собою, провідною метою занять з етики має стати усвідомлення учнями начал добра та милосердя, доброзичливості та ввічливості, які живуть у душі людини. Учитель по-перше, максимально має сприяти виробленню в учнів інтересу до особистого самовизначення. Учням потрібно по-перше: висловити себе, удосконалити уявлення про основні етичні категорії, такі як добро і зло, прекрасне та потворне, любов та сенс життя; по-друге, щоб це самоусвідомлення було скероване на основні цінності людини, потрібно, щоб дитина сама робила посильний морально-етичний вклад у світ.

Учні загальноосвітніх шкіл мають отримувати знання про моральні відносини в суспільстві, моральні норми та цінності суспільства, правила етикету та культури поведінки, вдосконалювати вміння на практиці керуватися моральними нормами та цінностями, виявляти до оточуючих повагу й чуйність, дружелюбність, ввічливість, толерантність, дотримуватися етикетних норм в спілкуванні, здійснювати власний вибір у житті.

Також школа має орієнтувати учнів на моральне ставлення учнів до однолітків, батьків та суспільства в цілому.

Курс етики в загальноосвітній школі покликаний вивчати різні теми, наприклад учні ознайомлюються з предметом етики, головними категоріями етики: добро, зло, любов, прекрасне та ін., надалі учні вивчають правила поведінки в суспільстві, з батьками та однолітками, вивчають питання пов’язані з гармонією людини у світі, вивчають норми етикету, етику телефонних переговорів та спілкування.

У старших класах учням розповідають про цінності громадянського суспільства, суспільну справедливість і соціальну різноманітність, вчитель доводить до відома учнів важливість виявлення громадянської позиції, розкриває сутність етичних відносин між людьми в сучасному демократичному суспільстві, розповідає про культурно-національні особливості народів і націй, що проживають на території України, а також про повагу до національних традицій, звичаїв національних меншин.
Під час вивчення основ етики вчитель має за допомогою різних засобів та педагогічних методів активно стимулювати та підтримувати інтерес учнів до етичних знань, вмінь та навичок, а також до виховання моральної культури.

У процесі освоєння навчального матеріалу учитель має створити всі умови для усвідомлення учнями основних етичних категорій, моральних вчинків та цінностей. Учні мають усвідомити механізм відносин «людина-людина» та «людина-суспільство», а також засвоєння учнями норм суспільного життя, визнання цінностей взаємодопомоги, взаємовиручки, безкорисливості, ввічливості та взаємоповаги. Учитель створює умови для формування власної системи духовних цінностей та морального ідеалу учнів.

Серед найважливіших тем, що розкривають взаємовідносини людини й суспільства, особливе місце займають проблеми моральних засад громадянського суспільства, учні вчаться оцінювати вчинки з погляду громадянської позиції, вчаться відстоювати власну думку та позицію.

Також шкільний курс етики вчить учнів про моральний зміст культури суспільства, традиції та звичаї українського народу.

Шкільна етика має пропагувати моральні настанови підростаючому поколінню, адже сьогодні дуже низька моральна культура суспільства, на уроках етики вчителі мають докладно і на конкретних прикладах розказувати учням про особливості спілкування між однолітками, адже в підлітковому віці закладаються основи становлення особистості, спілкування в підлітковому віці має вирішальне значення, адже є провідною діяльністю наряду з навчанням.

В наш час дуже важливо вивчати етичні основи спілкування, адже в епоху прогресу люди забули про елементарні речі: спілкування. Спілкування по телефону, через Інтернет. Культура спілкування учнів та підлітків є дуже низькою, люди елементарно не можуть вибачитись і не спілкуються при цьому роками, тому в школі потрібно вивчати етику спілкування по телефону, в Інтернеті, вчити правильно писати листи, адже спілкування створене для розуміння людьми один одного.

Потрібно навчити дітей проявляти терпимість та толерантність до оточуючих, вміти розділяти з оточуючими радість та печать, злети та падіння. Не менш важливо донести до учнів знання про релігійні почуття та феномен віри в житті особистості, адже не всі учні розуміють значення таких здавалося б простих речей, адже неправильно донесена інформація про релігійні почуття може в подальшому породити в людині расизм та нетерпимість до представників національних меншин.

Нагальним питанням сьогодення є і мода. Шкільна мода має бути особливою, сучасні учні іноді не розуміють куди і що потрібно вдягати, який робити макіяж і як себе поводити, вчителі мають донести до учнів правила пристойного поводження в школі, для дівчат та хлопців про мінімум косметики та відповідність одягу закладу.


Список літератури

1. Данилевська О., Пометун О. Етика 6 клас. – «Генеза». – 2005. – 192с.
2. Журба О. В. Організація пізнавальної діяльності учнів у процесі навчання етики : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / О. В. Журба; Ін-т педагогіки НАПН України. — К., 2010. — 20 c.
3. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Етика 5-6 класи. — 2012.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован.