Мораль є вчення не про те, як ми повинні зробити себе щасливим, а про те, як ми повинні стати гідними щастя.
Іммануїл Кант.
В принципі варто уміти розрізняти поняття моралі та права, оскільки це різні речі, хоча й одна походить від іншої. Мораль на відміну від права не має чітко виражених норм і рамок, а право реалізується в вигляді законів та підзаконних актів, за виконанням яких чітко слідкують відповідні інстанції. Правові норми деталізовано окреслюють свої межі, коли мораль не має чітких меж. Значна частина дослідників вважає, що ці два поняття виконують регулятивну функцію в суспільстві, і виконання деяких правових процесів залежить саме від морального аспекту.
Яскравим прикладом цього є образа честі і гідності людини. Це можна назвати як моральним проступком, так і правовим. Цікавим з цієї точки зору є питання про позбавлення батьківського права, яке є чітким правовим елементом в законодавстві, і в той же час данне рішення, як правило, базується на моральному аспекті. Звісно що в данному рішенні беруть до уваги економічні, соціальні та правові аспекти в першу чергу, але мораль можна назвати вирішальною в данному питанні.
Пригадайте резонансну справу, яка сколихнула Україну в 1992 році. Справа Оксани Малої, на той момент семирічної дівчинки, яка прожила п’ять років у будці з собакою на прізвисько Найда. Ситуація так склалася через те, що батьки-пиятики банально не виконували своїх обов’язків. Дівчинці з двох років не залишалося іншого вибору, як жити з собакою під одним дахом і їсти те саме, що й вона.
Давайте детально розберемо цей випадок. Батьки чинять проти правову дію, вони не викнують власних обов’язків, через постійне зловживання алкоголю. А моральним аспектом є те, що це не мислимо викидати власну дитину у віці двох років на вулицю жити з собакою. Як наслідок Оксана перетворилася на антисоціальну істоту, її психічне здоров’я на завжди зламане, вона ніколи не стане повноцінною частиною суспільства.
Мусульманські країни можна віднести до таких, в яких моральне право, тобто релігія ( коран ), набуває статусу правового, цілком окреслюючи свої межі. Моральне право фактично посідає центральне місце в регуляції поведінки суспільства. Існує чітка система покарань.
Ввесь інший світ варто назвати правовим, де мораль грає другорядну роль, хоча саме на ньому й базується право.
Питання моралі в наш час дуже актуальне. Іммануїл Кант наголошує на тому, що людина, щоб бути щасливою, має в першу чергу бути гідною цього. Гідність — це те, чого безперечно не вистачає в сучасному світі, подивіться на нашу молодь: серед них є гідні люди, які правильно виховані, освідчені, і головне чинять по совісті. Більшість же не має ані гідності, ані честі, ані моралі. Це стосується як дівчат, так і юнаків. Постає питання чому, невже ви так низько цінуєте себе, невже важко бути нормальною, адекватною людиною, з правильними поглядами на світ.
Мораль, отже що вона собою являє: мораль – це неписані норми поведінки, які керують стосунками людей між собою, тобто вирішують внутрішньо суспільні питання, накшталт дружби, вірності, кохання, взаємодопомоги тощо. Право ж являється чіткою збіркою законів, яке регулює зовнішньо суспільне життя людей, порушення якого несе за собою різні види юридичної відповідальності(адміністративна, кримінально, тощо). Порушення моральних норм здебільшого загрожує осудом суспільства та відповідальністю перед самим собою і своєю совістю.
По суті право є юридично-оформленою мораллю. А моральні норми відображають ставлення однієї людини до іншої. Право і мораль може пересікатись в таких площинах, як об’єктивність у регулюванні суспільних відносин, нормативність і еталонізація поведінки суб’єктів, і знову ж таки ці спільні риси і сфери діяльності мають гарантуватись і закріплюватись. Ці дві системи покликані попереджувати і засуджувати протиправні вчинки.
В умовах духовного збідніння нації мораль не матиме поширення, а аморальна поведінка навпаки буде знаходити собі нових прихильників. Просто так склалося, таким є стереотип, який формується ще в дитинстві. Наприклад, дівчинка 7-8 років дивиться кіно, де на екрані показано вродливу жінку з тонкою дамською цигаркою в зубах, яка їде за кермом розкішної машини.
В пам’яті дитини це закарбовується як зразок, тобто для неї нормально, що жінка курить, адже це ознака самостійності і скажімо так «крутості». Регулярно по телебаченню ми спостерігаємо стрічки на бандитські теми, що також є популяризацією і нав’язуванням непотрібних ідеалів. На моральне виховання людини може впливати безліч чинників, від фільмів і книжок, до сусіда Василя, який п’є і б’є свою дружину та дітей.
Людині потрібно вміти орієнтуватись в цьому світі в плані моралі, і розуміти що таке добре, а що таке погано. Дотримання правових норм є простішим, оскільки керується цілою системою покарань, але є такі, що і це можуть обійти. Наприклад «золота молодь», якій в більшості своїй ніякі закони не писані. Не треба проводити постійних виховних робіт з порушниками, чому б не ідеалізувати ввічливість, чесність, направити всі сили на формування нормального людського менталітету. Всі кажуть, що хочуть в Європу, але починається вона з нас самих. Варто зайнятись проблемами виховання, не слід забувати, що молодь – це наше майбутнє.
Світ бачив величезну кількість систем виховань, від тоталітарної (коли всі мають бути як один), до демократичної (сучасної, в якій кожен сам собі хазяїн), від спартанської( де чоловік мав бути ідеальним, мужнім, уособленням сили, честі і гідності, а жінка – гарною дружиною і прекрасною матір’ю), до розпусної римської, коли тілесна насолода цінувалася найбільше. Давайте подумаємо, яке з чотирьох типів наведених суспільств є найкращим з точки зору моралі та права.
Сучасна демократична система надає людині абсолютну свободу вибору, відповідальність за який несе вона сама. Демократія вважається абсолютним благом людства, але через типову слов’янську ментальність ці блага можна легко перекреслити, що і робить наше суспільство з величезним успіхом. Тоталітарну і римську систему можна прирівняти в тому плані, що існувала вона в чіткій диктатурі, де інтерес до заборонених речей був непідробним, звісно що і тілесна насолода є в тому числі.
Спартанська система також є жорсткою, але дітям з малку в жорстоких умовах намагались причепити певні ідеали того, яку роль має грати чоловік, а яку жінка, існувала чітка система цінностей, і як не дивно одна із найстрашніших систем світу є далеко не найгіршою. Питання моралі і права є відносним ів той час актуальним у будь які часи, адже коять злочин або проступок як сьогодні, так і тисячі років тому. І в першу чергу це дозволяє робити власне Я людини.
Іноді ми можемо спостерігати, як дівчата або жінки кажуть, от там мій чоловік знову прийшов додому ніякий і взагалі ми часто сваримося, який же він зараза поганий. А у хлопців щось на зразок « всі вони однакові і тупенькі» і тому подібне. Дівчата хочуть собі лише гарного чоловіка, який буде їх вірною опорою на все життя, а хлопці вродливу дружину, яка ніколи не зрадить і стане прекрасною матір’ю.
Друзі, задайтесь питанням, а що ви особисто для цього зробили? А чи стаєте ви кращим? І, повертаючись до Канта, ви хочете щастя, але ж чи моральні ви? Чи заслуговуєте ви на те, що хочете? Дівчат це стосується в тому плані, що треба пам’ятати про таку річ як гідність. А хлопцям варто стати нарешті правильними, будь те людьми, слідкуйте за собою і не забувайте про елементарні норми поведінки і етики в тому числі.
У нас губляться юнаки через те, що зникає реально інститут батьківства, гендерна рівність вбиває значення чоловіка в сім’ї, а значить він не є незамінним як колись. Перестає існувати ідеал, який варто наслідувати, і ця проблема через кілька десятиліть обов’язково дасть про себе знати.
По правді кажучи, створення ідеального суспільства це утопія, яка перечить нинішнім нормам суспільного життя, ідеалізація — це викорінення індивідуалізму в людині. Тобто зменшення її власного простору і утискання в можливості самовираження. Створити світ у якому всі дотримуються прописаних норм практично неможливо, оскільки людська сутність тяготіє до того, щоб якось виділятись на фоні інших, і це не є проблемою виховання – це чіткий факт в психології як науці.
Отже, в суспільстві існує проблема, шляхи вирішення якої здавалося є, але повністю прибрати її неможливо. Залишається лише сподіватись, що ці слова змусили когось задуматись хоча б над тим, ким він є насправді. Станьте в першу чергу гідними щастя, і ви самі побачите,що воно існує, і воно поруч, лише розкрийте очі і серце.