У сучасному світі кожна людина різного віку може зустрітися на своєму шляху із критикою різного значення та мети. За значенням людина може або критикувати іншу людину, або бути самим об’єктом критики. У тому випадку коли людина починає критикувати іншу, постає питання про саме призначення цієї критики, або мету критики.
Критика може бути деструктивною, або конструктивною. Деструктивна – це критика, мета якої скоріше образити людину стосовно будь-якого питання, або конкретно образивши її особистість. В той же час, конструктивна критика дещо інакша, вона ніби то протилежність деструктивній критиці. Тобто, це критика в якій говориться не те, що погано, а що та як зробити краще. Після конструктивної критики повинно з’являтися мотивація зробити щось краще ніж до цього, повинно з’явитися натхнення до дій та покращення.
Конструктивна критика повинна бути присутня в будь-якій діяльності людини, в незалежності від її роботи, або сімейного статусу, ритму або стилю життя. Якщо в житті людини є можливість вислухати таку критику в будь-якій сфері, то я вважаю, що ця людина ніколи у своєму житті не буде стояти на місці, та не перетворить своє життя у рутину.
Це людина, яка завжди у динаміці, і саме конструктивна критика дає поштовх людині на зміну деяких речей у житті, або поведінки чи будь-яких інших деталей, які її оточують. Авжеж, одну з головних ролей в процесі вислухування цієї критики є обов’язкове її прийняття, бо без цього ніколи не спрацює цей важливий та дуже корисний механізм змін після конструктивної критики.
Людина може просто пропустити цю критику не зробивши ніяких висновків через безліч причин. Чи то не повага до людини що висловлює критику, чи то думка про те, що ця критика не є правильною, або взагалі повне не прийняття будь-якої критики на свою адресу. Для успішного та конструктивного прийняття критики є поради, які слід використовувати при вислуховуванні критики. А саме:
Завжди треба бути відкритим до діалогу, та розуміти, що саме від цього буде залежати загальний результат.
Не треба сприймати зауваження на особистий рахунок. Дуже часто люди сприймають конструктивну критику як критику до своєї особистості, що не є правильним та скоріше за все призводить до образ та неприємних відчуттів. Треба завжди пам’ятати: будь-які коментарі відносяться суто до справи, а не конкретно до людини.
Також треба приймати тільки факти, аналізуючи сказане і стараючись отримати з цього якусь користь для роботи взагалі.
Завжди треба керуватися принципом: критика — це інструмент вдосконалення особистісних умінь та навичок. Завдяки цьому можна у подальшому уникати безліч помилок.
Як і важливість прийняття критики, також важливо вміти її давати. Дуже важливо не тільки озвучити думку про помилки та способи їх подолання, а ще й вміння коректно, ввічливо та дотримуючись усіх правил конструктивної критики. Бо за не дотриманням конкретних правил, результат цієї критики може перетворитися із натхнення та мотивації людини до дій, на зниження настрою та почуття образи людини, тобто всі ті відчуття, які виникають при деструктивній критиці.
Правила конструктивної критики:
1. Критикувати треба чітко по суті. Акцент повинен бути саме на конструктивній пропозиції, а не звинувачення людини.
2. Завжди зауваження треба робити наодинці, для того щоб не зачепити самолюбства тої людини, котру критикують.
3. Завжди треба доносити критику так, щоб недоліки виглядали легко виправними. До цього пункту я хочу ще зазначити, що дуже важливо в такій ситуації вмути відчувати людину, вміти відчути коли та як людині донести цю критику, та як зробити так, щоб склалось враження, що проблема дуже незначна та дуже легко може бути виправлена.
4. Говорити треба лише про справу, ніколи не можна переходити на особистість. Завжди треба критикувати вчинки, а не саму особистість людини, інакше конструктивна критика легко може перетворитися у деструктивну, чого допустити не можна.
Для конструктивної критики також дуже важливо щиро і правильно зрозуміти точку зору людини. Бо не правильне розуміння, може не тільки привести до помилкової конструкції конструктивної критики, а ще й до не правильних висновків людини, якій ця критика була адресована. Якщо людина не впевнена у правильності розуміння викладеного матеріалу, то ліпше і не починати критику.
Також, в конструктивній критиці одним з головних моментів є не доведення правильних фактів, а з’ясування їх. Бо до людини дуже важливо донести критику так, щоб вона сама зрозуміла необхідність виправлення матеріалу, та щоб в неї обов’язково виникло бажання це зробити, треба зацікавити людину в цьому. Бо без особистісної зацікавленості в виправлені своїх суджень, поведінки, матеріалу чи інше, результату конструктивної критики може і не бути.
Отже, під кінець свого есе хочу ще раз загострити увагу на важливості конструктивної критики в житті людини, та на важливість правильного та продуктивного донесення до людини цієї критики, бо інколи саме від неї може бути залежати подальша діяльність людини, її компетентність у певному питанні, та подальша мотивація до зміни своїх суджень, поведінки та інших аспектів життя.