Інформаційні технології все більше входять у наше життя. Понад 50% молодих людей активно користуються сучасними інформаційними технологіями для роботи або ж спілкування. Дехто навіть не може уявити своє життя без ІТ. Завдяки новітнім інформаційним технологіям, інформація майже миттєво опрацьовується, поширюється і збирається. Все більша частка спілкування опосередкована інформаційними технологіями.
Однак поряд із безперечною користю, ІТ містять у собі загрози для кожного, хто з ними стикається. Адже сучасні люди все більше залежні від інформаційних технологій. У зв’язку з цим виникає нове поняття – «Етика інформаційних технологій», що розглядає етичні аспекти, пов’язані з використанням інформаційних технологій та філософією інформації.
Вже кінець ХХ століття був позначений виникненням питання етики інформаційних технологій, вчені переймалися наслідками інформаційно-технічного прогресу. Проблеми, кіберзлочинності, хакерства, та й просто, добра і зла Інтернет — спілкуванні, озвучувалися вченими, журналістами та активістами.
Однак наразі, питання етичного виміру інформаційних технологій не вирішене і набуло ще більшої гостроти і актуальності.
Переважна більшість українців дізнається новини та отримує інформацію в Інтернет. Однак переповнений «зловмисними», які несуть неправдиву інформацію, несуть віруси, шкідливі програми покликані збирати інформацію про людину. І саме від користувача, від етичних принципів його роботи з інформаційними технологіями, значною мірою може залежати і його безпека і навіть, можливо, безпека, його рідних. Водночас, автори та редактори он-лайн видань, які використовують ІТ для поширення інформації, мають повною мірою розуміти моральну відповідальність перед суспільством.
Інтернет як мережа, що пов’язує весь світ у глобальну інформаційну систему, сам по собі не може завдати шкоди. Швидкість і легкість користування сучасними технологіями має і зворотною сторону. Поряд із традиційними видами залежностей (алкогольна, наркотична…), вчені називають Інтернет залежність, ігрову залежність від он-лайн ігор. Ці «новітні» залежності загрожують усім, незалежно від віку, статі, соціального статус. У небезпеці навіть маленькі діти. Через Інтернет залежність сучасні люди втрачають роботу, родину, друзів, соціальні контакти. Врешті вони втрачають і себе. І лише сформовані етичні принципи можуть застерегти людину від безоглядного занурення у вир ігроманії чи онлайн-спілкування.
Щодо он-лайн спілкування, то воно може мати і іншу загрозу, призводити до випадків реальної та Інтернет злочинності. За допомогою Інтернету, злочинці часто ошукують довірливих українців. Чому ж у реальному житті ми остерігаємось незнайомців, які можуть завдати шкоди, недовірливо ставимось до мало відомих людей. А в Інтернеті, який створює ілюзію всезагальної близькості і рівності, люди почасти забувають про моральні і етичні принципи. Що надає особливої актуальності етичному виміру використанні інформаційних технологій.
У суспільстві навіть виникають нові розшарування, класи і групи, за належністю до груп, які використовують певні інформаційні технології.
Окремо стоїть питання порушення авторських прав та прав інтелектуальної власності в Україні. У більшості ці питання, пов’язані із недостатністю знань та інформаційної культури. Адже відео, фото і музику, можна отримувати і з офіційних відкритих джерел, про які варто знати.
А події останнього року, що відбувалися в, показали всю загрозу маніпулятивного використання ІТ в умовах жорстокої інформаційної війни. Ворожі до України сили, порушуючи всі закони етики та моралі, вели справжню боротьбу в Інтернеті. Поштові скриньки, багатьох українських науковців, журналістів, активістів, які мали проукраїнську позицію були зламані, викладанні в Інтернет та використовувалися в сфальшованих сюжетах на телебаченні. Інформаційним атакам піддавалися українські установи, зламувалися бази даних. І протистояти, цьому інформаційному бруду, критично оцінювати ситуацію, могли люди з стійкими, сформованими етичними принципами.
Водночас інформаційні технології, які дозволяють одразу наживо поширювати інформацію, передавати її користувачам, допомогли українцям бачити реальну картину подій. Якщо подія траплялася вночі, то вже вранці соціальні мережі і нові медіа були сповнені фотофактів і відео з місця подій. Отже, українці, що мали сформовані моральні та етичні принципи, могли орієнтуватися у морі інформації і обирати необхідну. Так етичні принципи допомагали зберігати інформаційну чистоту, а інформація, та інформаційні технології, при їх критичному використанні, формували етичний рівень українців, етичну культуру використання інформаційних технологій.
Інтернет схожий на великий паркан, на якому будь-хто може написати, що заманеться. Однак при цьому потрібно пам’ятати, що прочитати написане також може будь-хто. Тому не варто забувати про особисті речі, місце яким у приватному просторі кожного. А також пам’ятати, що по той бік монітора, також знаходяться живі люди, і у спілкуванні з ними, потрібно дотримуватися тих же етичних правил, що й у живому спілкуванні. Не забувати про правила, звернень і подяки, не ображати незнайомих особисто користувачів Інтернету на Форумах. Пам’ятати, що написане нами, можливо, прочитають також наші діти. І який тоді приклад вони отримають для етичного зростання?
Не може оминути цього питання і вчитель, і вихователь, у процесі своєї професійної підготовки. Адже вік дітей, як починають використовувати IT швидко знижується і охоплює все більшу кількість дітей. Тому і під час роботи з дітьми, вчитель-вихователь повинен бути обізнаний із питаннями інформаційної етики і вміти передати ці знання у доступній формі дітям, аби застерегти їх і вберегти від загроз, які несуть в собі інформаційні технології та сформувати у них основу етики інформаційних технологій.