Етика бізнесу

dobryakПОНЯТТЯ ЕТИКИ

С початку подивимось на етимологічне походження слова «етика», яке пішло від грецького і стародавнього слова «etos» і означало спільне житло, як місцеперебування. Значення слова перетворилось згодом на звичай, характер, темперамент. В історії слова спостерігалось таке важливе положення про звичаї і характери людей, які народжуються у спільному житті. Ще Аристотель, великий філософ античності визначав значення слова «etos», як характер або темперамент та вкладав його в основу прикметника «ethicos», значення якого вже набуває нового значення – «етичний», визначивши саме добро -чинність характеру людини, тобто мудрість, справедливість та інші. Доброчинність характеру не співпадає з доброчинністю розуму за Аристотелем. І від тоді він сформував також іменник, як визначення науки, яка вивчає етичні чесноти — «ethice». Така назва науки і залишилась з тих далеких часів (IV ст. до н.е.) до наших днів.

Історія виникнення цього слова повторювалась у стародавньому Римі, коли слово «mos» було взято за основу як латинський приклад слова «etos». Тоді значення цього слова розширилося на кілька нових значень, таких як характер людини, порядок, мода і одяг. Ще стародавній мислитель Цицерон з вершини грецького досвіду, та прямо посилаючись на працю Аристотеля, визначив нове слово «moralitas», що означає мораль, цей іменник Цицерон вивів з прикметника «moralis» — характер людини, звичай. І вийшло так, що римський та грецький аналоги етимологічно збігалися за смислом: грецьке «ethice» і «moralitas» — римське. Отже виходить, що терміни визначились не завдяки людської свідомості, а стародавніми мислителями.

Етика і мораль поширює своє значення під час розвитку історії і культури людства. Ці поняття почали усвідомлювати як реальні явища, а етика перетворилася на науку, що вивчає мораль. Однак у повсякденному житті, зазвичай, поняття мораль і моральність ототожнюються. З погляду на історичний розвиток термінів «етика» і «мораль», можна зробити висновок, що етика – це наука про мораль. Однак у мовленні поняття етики і моралі досі вживаються як однакові по значенню. І словосполучення з використан -ням терміну «етика», такі як етичні норми, етика бізнесу і так далі, мають на увазі моральні якості і процеси.

Мораль – найдавніший, та універсальний спосіб соціального врегулювання. Одна з форм духовного життя, сповнена загально людським сенсом. Моральність сприяє усвідомленню добра і зла, справедливості, гуманності, в різних аспектах людського життя, та наукових галузях , таких як мистецтво, філософія, право. Будь які духовні пошуки людини спираються на моральні принципи. Але інтелект, який не має моральної наповненості, може зруйнувати світ, разом із собою. Тільки прагнення до морального вдосконалення, та духовного відродження притаманне розвитку прогресив -ного суспільства. З першого погляду мораль не помітна, але її відсутність може мати сумні наслідки для суспільства. Є дві форми існування моралі: особисті моральні якості, такі як відповідальність, скромність, чесність та інші. Друга форма моралі це сукупність норм суспільної поведінки, які передбачають певну поведінку людини, тобто поводитись справедливо, порядно, не красти і так далі.

Характеристика особистості з точки зору спілкування та взаємодії з іншими представниками людства – це є моральні якості людини, які виступають рисами характеру, проявляючись у взаємовідносинах між собі подібними.

Виражаючи інтереси різних соціальних груп, моральні норми набувають статусу основи поведінки людей у суспільстві. Іншими словами, моральні норми визначають суспільні зв’язки між людьми.

Виходячи з вищесказаного можна зробити висновок, що етика – це наука що вивчає норми поведінки, норми моралі, різні професійні групи та їх певні суспільні норми.

ПОНЯТТЯ БІЗНЕСУ

Бізнес ( aнгл. Business — спрaвa, діло) – підприємницька, комерційна чи будь-яка інша діяльність, що не може суперечити закону і спрямована на отримання прибутку.

Бізнес – це сукупність ділових відносин, що склалися для задоволення потреб суспільства. У вузькому розумінні, бізнес – це підприємство, справа.

Підприємець – це суб’єкт бізнесу, особа, яка займається безпосередньо підприємницькою діяльністю. Ділова зацікавленість підприємця може реалізуватися через виробництво, але продаж будь-якої продукції, надання послуг тощо. Також суб’єктами бізнесу є підприємницьки асоціації, колективи підприємств, споживачі, яки в свою чергу можуть бути як індивідуальними, так і колективними. Наймані працівники за контрактом, або за іншим договором. Державні структури також являються суб’єктами бізнесу.

Бізнес є сферою життєдіяльності людини і суспільства. Але бізнес тільки одна з галузей життєдіяльності людини, тому що під час взаємодії з суспільством людина попадає під вплив не тільки економічних, а і соціальних законів суспільства.

Також можна зазначити, що бізнес – це один із способів розвитку суспільства. Бізнес повинен полегшувати існування кожної людини, завдяки своїй соціальній спрямованості, тобто підвищувати рівень життя суспільства. Це стосується багатьох галузей людської діяльності, окрім економічної, таких як розвиток думки, науки, свідомості, та інших індивідуальних, та суспільних цілей.

ЕТИКА БІЗНЕСУ

Система загально — етичних норм, правил поведінки суб’єктів підприємницької діяльності, їх взаємодії та спілкування, це етика бізнесу. Вона виявляється на так званих мікрорівнях — відносини в організаціях, та макрорівнях – відносини між суб’єктами підприємницької діяльності. Етика бізнесу встановлює врегулювання відносин між підприємцями, менеджерами, бізнесменами, та їх партнерами, клієнтами, працівниками, конкурентами та інше.

За допомогою ділової етики відбувається регулювання відносин між суб’єктами ринку при дотримані договірних зобов’язань та дотримування права. Це стосується контрактних зобов’язань, покриття збитків при заподіянні шкоди, дотримування правил та норм при використанні торгових марок, реклами, захисті торгової та промислової власності, а також під час домовленостей щодо спільної підприємницької діяльності. Також буває, що окремі норми ділової етики входять до умов окремих ділових договорів, таки наприклад як сумлінне виконання, розумні дії, дотримання зобов’язань тощо. Одна з найважливіших моральних норм, якою повинен керуватися бізнес є законність всіх ділових підприємств. Без поваги до закону в будь- якій розвинутій державі бізнес не може існувати.

З іншого боку, держава повинна підтримувати та стимулювати вдосконалення морально етичних норм бізнесу, що включає в себе культуру ділових відносин, чесність, сумлінність тощо.

Ділова етика регулює відносини між бізнесом і споживачем, які у правовій державі повинні відповідати принципам чесності, а також сумлінності по відношенню до вимог та бажань споживача. Це стосується в першу чергу до реклами, яка повинна бути чесною, достовірною та корисною до споживача. А також щодо вимог споживача для покращення асортименту, послуг, доступність та прозорість характеристик того чи іншого товару чи послуги тощо. Також норми ділової етики повинні сприяти дотриманню суб’єктом підприємницької діяльності технічних норм, гостів, стандартів якості продукції та послуг.

Щодо керівництва, то завдяки моральних принципів воно повинно своїми рішеннями і діями сприяти підвищенню рівня життя як споживача, так і своїх підлеглих. Також це стосується і партнерських відносин, які повинні базуватися на порядності, прозорості умов, та відповідальності за всі умови домовленостей.

Поняття етики бізнесу, та її функціонування тісно пов’язано з філософським питанням сумісності бізнесу і моралі. Оскільки сучасне суспільство підпорядковано ринковим відносинам, нормальною суспільною поведінкою є ринкова поведінка, а неринкова поведінка вважається не правильною. Однак існує багато суперечливого у відношеннях бізнесу і моралі, тому у цієї сфері життєдіяльності існує специфічна мораль, вивченням якої займається саме етика бізнесу.

Перший принцип, на якому ґрунтується етика бізнесу є принцип економічної доцільності. Другий принцип етики бізнесу – це ситуативність. Індивідуальна відповідальність – це третій принцип.

Можна ще розглянути економічну етику, як таку, що має відношення до етики бізнесу в цілому. Отже сукупність норм поведінки підприємця, що пред’являються товаритвом до його характеру спілкування між учаниками бізнесу до стилю роботи. Також дані про морально-етичні поняття, вимоги до стилю роботи, зовнішнього вигляду бізнесмену. Культура ведення перемов, ведення документації, використання етичних методів кoнкуренції. Також в поняття ділової етики входить діловий етикет, який включає норми що регулюють манеру спілкування між партнерами по бізнесу, імідж бізнесмена, та стиль ведіння ділових справ.

Наведемо основні принципи поведінки бізнесмену, положення етичного кодексу :

1. Підприємець повинен бути переконаний у корисності своєї праці, але не тільки для себе, а і для оточуючих.
2. Повинен усвідомлювати здатність і бажання оточуючих його людей до праці .
3. Розцінювати свою діяльність як не просто бізнес, а привабливу творчу діяльність.
4. Конкуренція і співробітництво для бізнесмена невід’ємні аспекти діяльності.
5. Поважає будь-яку власніть.
6. У підприємця в повазі компетентність, закони і професіоналізм.
7. Цінує освіту, науку і теніку.

Соціальна відповідальність бізнесу – є неот’ємним і важливим аспектом етики бізнесу. Іншими словами, бізнес повинен відповідати соціальним цілям. Розвиваючи бізнес він повинен окрім матеріальних зобов’язань перед державою та суспільством створювати робочі місця, чим сприяти працевлаштуванню громадян, а також підвищувати добробут громадян. Таким чином, окрім економічних досягнень, підприємець повинен прагнути соціальних досягнень в сфері охорони здоров’я громадян, охороги природи і довкілля, захисту прав споживачеві тощо.

ВИСНОВКИ

У підсумку ми повинні зазначити, що роль етики і моральності в суспільстві переоцінити неможливо, тому що удосконалювання в даній області не має кордонів. Особливо це стосується підприємницької діяльності і бізнесу. У наш час, особливо в нашій державі розвиток бізнесу натрапляє на серйозні перешкоди, наприклад скептичне ставлення до етики, корупція, підкуп чиновників, недобросовісність ділових та державних партнерів, непрофесійність персоналу, непрозорість законів і так далі. Тому ділова етика і етика бізнесу як ніколи повинна втручатись у ділові відносини сучасних бізнесменів. Але, нажаль контроль за дотриманням етичних правил неможливо забезпечити завдяки будь-якого органу контролю. Удосконалення морально-етичних норм бізнесу повинна забезпечувати належна освіта та виховання. Тому в будь-яких бізнес школах і ВУЗах необхідно з усією відповідальністю підходити до вивчення ділової етики, та виховування майбутніх підприємців.

Список літератури.
1. Курс лекцій з етики – M. 2000
2. М.Г. Тофтул. Етика. 2011
3. Оганян Г.А. Політична економія. 2008
4. Стратегія бізнесу: анaлитический обнoвленный спрaвочник. Под редакцией Г.Б. Клейнера. Москва: 2008
5. Стратегия бизнеса: аналитический обнoвленный спрaвочник. Под редакцией Г.Б. Клейнера. Москва: 2008

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован.