Чи не кожен з нас хоча б один раз в житті задавав собі питання: «Як правильно жити?», «Чому потрібно обмежувати себе на користь інших?» …
На сьогоднішній день ці питання є надзвичайно актуальними. Існує безліч думок з цього приводу. Проте особисто для мене, правильно жити означає дотримуватись всіх норм і правил життя в суспільстві , в котрому я існую. Саме етика та етикет відіграють надзвичайно важливу роль в житті і діяльності громадян кожної країни.
Неможливо жити не знаючи основних правил і норм етики, які залишили слід на всіх ланках діяльності людини. Елементарні навички етикету полегшують наше життя. Люди впродовж всього свого існування займаються саморозвитком і самоосвітою, удосконалюють себе як індивіда, виховують себе впродовж життя і маючи дитину вони намагаються виховати її високоморальною, культурною особистістю, справжнім громадянином своєї держави.
Куди б ми не пішли — в лікарню, в магазин, на якісь урочисті зібрання, на роботу, на навчання — будь де ми повинні бути, в першу чергу , вихованою, ввічливою, доброю, інтелігентною, порядною та високоморальною людиною. Народна мудрість говорить: «Життя прожити — не поле перейти»…
Легко бути такою людиною коли на шляху не трапляється ніяких перешкод, тоді при побудові кар’єри не виникає ніяких труднощів чи негараздів, все проходить легко та без обтяжень. Та маючи інший потік обставин, коли нічого не виходить, коли для досягнення мети на шляху трапляється безліч випробувань, перешкод і негараздів… Ось саме в такій скрутній ситуації і проявляється сутність людини та те, як вона себе зуміє повести, як відреагує на обставини, які склалися в даній ситуації. Яку б професію ми не обрали, головне зрозуміти, що справжню людину прикрашають саме благородні риси характеру, її вчинки, правильна поведінка у соціумі.
Для того, щоб заглибитись у сутність етики ділових стосунків та бізнесу загалом, я вважаю, що варто почати із поняття бізнесу. Бізнес (англ. business — справа, діло) — підприємницька, комерційна чи будь-яка інша діяльність, що не може суперечити закону і спрямована на отримання прибутку. (Матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії.) Тому, на мій погляд, бізнес, в першу чергу , це ї є це ділові стосунки між партнерами. Етика бізнесу базується на вірності справі, на чесному ставленні до неї та до своїх партнерів, відкритості перед ними.
Саме справедливість, а також справедливе ставлення роботодавця з працівником, замовника з постачальником є найголовнішим моральним аспектом у сфері ділових відношень. Етика бізнесу ні в якому разі не може бути байдужою до поширення бідності серед мас, Очевидно, що без толерантного ставлення між малими і великими фірмами і дійсно правдивою рекламою не буде процвітання справи. Принцип етики бізнесу : » Не зашкодь…» є актуальним в усі часи. Бізнес — це справа, а мораль — це прийняті правила в соціумі. Звичайно, воли коливаються, адже соціум може стати більше чи менше моральним.
Тож, завданням етики бізнесу є приборкання фінансового капіталу і організованої злочинності. Структуру етики бізнесу складають технології людства, що забезпечують формування моральної поведінки. Специфіка ділової етики обумовлена потребою регулювання та організації саме економічної діяльності особистості. В першу чергу це виконання функцій конкретного виробництва, необхідність досягнення результатів праці. Адже ринок — це саме соціальна система, яка повинна бути добросовісно осмисленою з моральних позицій.
Чи потрібна взагалі етика у сфері бізнесу? Я хочу навести такі приклади із власного життя. Ще з раннього дитинства дітей навчають етики ділового спілкування під час проведення рольових ігор в дитячих садочках та школах. Така гра найкраще готує їх до дорослого життя. Саме в рольовій грі, діти відображають трудову діяльність дорослих, унаслідуючи мистецтво спілкування. Наприклад: ремонт квартири, приготування їжі або ж правила спілкування дорослих між собою у соціумі, наприклад: лікар уважно вислуховує на що скаржиться пацієнт, пізніше призначає йому лікування.
Рольові ігри: «У аптеці», «У магазині», «У перукарні» та проведення екскурсій, саме під час яких формуються такі якості, які необхідні людині впродовж всього її існування. Зовсім нещодавно я мала змогу побувати у Львові, де пересвідчилася в тому, що бізнес та ділові стосунки, уміння віддаватися своїй справі на всі сто, захоплюватися тим, чим ти займаєшся з метою принести не тільки собі прибуток, але й задоволення споживачів.
По закінченню екскурсії ми шукали місце для обіду. Коли ми майже підходили до визначеного місця, власник сусіднього ресторану особисто запросив нас до себе ,запевняючи про те, що ми не пошкодуємо. Він зробив це настільки етично та майстерно , що ми без жодного сумніву погодилися зупинитися в нього і жоден з нас про це не пошкодував. У всіх склалося таке враження, неначе нас запросили просто в гості до старих знайомих.
Як на мене, то важливу роль відіграло не місце, не ціна, а саме щире, доброзичливе, переконливе ставлення до відвідувачів. І не дивно, що цей ресторан має велику кількість гостей, які із задоволенням його відвідують, приводять туди своїх друзів і знайомих. Я впевнена, що господар ресторану, який трапився нам, дійсно любить свою справу, присвятив їй всі свої сили і вкладає в неї всю свою душу.
В такий заклад хочеться повертатися знову і знову. Але є інше порівняння: коли заходиш до магазину і на твої запитання дають неохоче відповідь, грубо відповідають і просто передають своє невдоволення від життя, чи то від роботодавця чи то просто від поганого настрою. Хіба після такого обслуговування захочеться повернутися туди ще раз? Звичайно, що в такий магазин я більше не зайду і неодмінно розповім свої враження знайомим та друзям, щоб вони не потрапили в таку неприємну ситуацію. Таких прикладів, я думаю, багато є в кожного.
Я вважаю, що перш ніж відкривати свою справу, бізнесмени мають навчитися етиці ділового спілкування, віддаватися своїй справі на повну, ставити себе на місце споживача, дотримуватися всіх норм і правил — лише тоді справа матиме високий рівень процвітання. Найголовнішою суттю етики бізнесу, як я вже зазначила вище — це вміння віддаватися своїй справі на всі сто, захоплюватися тим, чим ти займаєшся з метою принести не тільки собі прибуток, але й задоволення споживачів. Проте є інша сторона медалі. Деякі бізнесмени діють інакше, без жодних моральних якостей і правил, неетично по відношенню до партнерів та без жодної думки про споживача і навіть тих людей, які в них працюють. Це може бути обман, різнотипові махінації.
Організація сучасного бізнесу на практиці етики забезпечує баланс приватних і громадських інтересів, баланс справедливості і свободи. Тому хотілося б, щоб всі бізнесмени вивчали етику бізнесу та ділових відносин, були чесними, моральними, щоб будували свою справу виключно на правді.