У сучасному суспільстві етика займає важливе місце. Адже будь – яка трудова діяльність, що є провіднис заняттям людей, передбачає тісну взаємодію однієї людини з іншою, тобто постійне спілкування (обмін думками,пропозиціями; вирішення робочих питань та проблем різного характеру).
Проте ми користуємося певними етичними нормами не лише у своїй професійній діяльності, а й , насамперед у повсякденному житті (спілкування у побуті ,поведінка у транспорті, у громадських місцях, під час свят та прогулянок).
Етика бізнесу – одна із складових етики ділових відносин . Вона має свої особливості та передбачає безліч нюансів, котрі мають бути відомі суспільству. Такі відносини охоплюють і стосунки між рідними людьми, адже нерідно близькі чи кохані люди розподіляють спадщину або ж співпрацюють в одній організації.
Уже декілька століть вчені сперечаються, чи існує етика бізнесу ? Чи ж її заміняє ринкова поведінка? Одні вважають, що ці поняття бізнесу і моралі є несумісними. Адже вважається цілком природним, що у суспільстві з ринковою економікою живуть люди із ринковою поведінкою. Тобто, ділові відносини ставляться на перше і головне місце перед мораллю та взагалі етикою.
На думку багатьох, бізнес – це сфера реалізації егоїстичних інтересів людини, негуманних явищ суспільного буття. Тобто, скільки людей – стільки й думок з цього приводу. Особливо важливі погляди людей, які працюють у цій сфері та займаються дослідженням цієї проблеми.
Основою вивчення співвідношення етики і бізнесу є вчення про людину, її розуміння та бачення навколишнього світу. Хтось орієнтується на красу, мораль, естетичні почуття,а хтось – на вигідне для себе положення, матеріальну вигоду, користь.
Саме під впливом таких життєвих поглядів, здавалося б елементарних, формується моральне бачення людини цього світу. Зокрема й ставлення до місця моралі в етиці бізнесу.
Безперечно, активна та ефективна діяльність у сфері бізнесу передбачає деякий поступ перед мораллю. Культурна та вихована людина за будь-яких обставин відстоюватиме свої життєві цінності та переконання. Тобто мораль і бізнес можуть спільно взаємоіснувати в залежності від самої людини та її моральних цінностей.
В етиці бізнесу неодмінно пов’язані цілі і засоби підприємництва. Тобто дії того, хто «вгорі» (начальника), мають суттєвий вплив на підопічних (працівників фірми). І тут з’являється ще один аспект – справедливість та порядність, співчуття та здатність до співпереживання, людяність та доброзичливість.
Правдивість реклами та конкуренція, ціноутворення – усе це вимагає прояву людських якостей через призму етики бізнесу. Не нашкодити навколишньому середовищу, конкретно людині та усьому суспільству – мінімальний моральний обов’язок бізнесу.
Моральні аспекти бізнесу залежать не лише від підприємця, але й від держави. Етика бізнесу велику увагу приділяє особі керівника, який є ще й громадянином своєї держави, особистістю та керівником певних груп.
Існують чотири основні етичні напрями, на які спираються підходи до моральних проблем бізнесу:
? релігійна етика;
? етика утилітаризму;
? етика обов’язку (деонтична етика);
? етика справедливості.
Для розуміння особливостей кожного із напрямку необхідно розглянути їх детальніше.
Релігійна етика. Абсолютно моральні цінності беруть свій початок із християнської традиції:
Можна зробити виновок, що у християнській релігії ставлення до багатства – негативне. Окільки вища мета існування людини не у пошуках матеріальних благ, а у пошуках Божого Царства.
Етика утилітаризму. Це дуже важлива та впливова теорія в етиці бізнесу. У цій теорії визначають ступінь корисності та шкідливості діяльності. Ступінь корисності дуже високий – то це виправдовує будь – яку дію.
Деонтична етика (етика обов’язку). Моральний обов’язок знімається з людини( тобто її дії виправдані) , якщо людина вважає, що будь – хто інший у цій ситуації вчинив би так само. Тобто, головні не налідки, а внутрішні мотиви, що примусили людину так вдіяти.
Етика справедливості. Застосовується у дещо вужчій сфері ніж інші напрямки етики. Моральний обов’язок є основою цієї етики.
Поняття справедливості є неоднозначним, воно розглядається у різних аспектах. Проте, основне у цьому понятті – це дотримання усіх моральних норм стосовно інших людей. Адже, головне, навіть коли йде мова про певні досягнення у бізнесі та зароблянні грошей, -це залишатися людиною з великою літери. Людиною чесною, толерантною – що є складовими слова справедливість.
Отже, етика бізнесу – важлива сфера суспільного життя. Вона є необхідною для людей у сучасному світі. Проблеми етики бізнесу розглядалися ще з давніх часів, проте набули своєї популярності у наш час, час розквіту комерційної діяльності.
Зановники етики бізнесу вважають, що ними творена своєрідна система, яка покликана впливати на людей та на їхні відносини. З точки зору заробітної платні – то це оновний дохід працівників і роботодавець обов’язково повинен дотримуватись прийнятих норм моралі, на яких базується етика бізнесу. Адже, основним і першочерговим залишається все таки людини та її потреби, а не комерційна діяльність та заробіток грошей.
Задля успішної підготовки кадрів, проблема учасних ділових відносин, а саме етика бізнесу розглядається та детально вивчається і різних країнах та на багатьох форумах. Отже, ця тема є актуальною і заслуговує на подальші дослідження.