В наші дні існує ряд актуальних проблем, які турбують суспільство. Однією з таких проблем є становлення і значення етики бізнесу у підготовці робітників в сфері економіки та бізнесу.
Виникає потреба викладання цієї дисципліни для студентів. Викладання цієї дисципліни сприятиме засвоєнню ряду правил поведінки, які сформують толерантного, тактовного працівника у сфері бізнесу і сприятимуть успіху та прибутку.
Як різновид професійної етики, етика бізнесу є частиною у підготовці економістів, працівників управлінської діяльності. Інформаційна революція та підвищення рівня корпоративності зумовлюють покращення якості етичної свідомості.
Природа бізнесу як діяльності.
Ще з давніх часів етика підприємницької діяльності була об’єктом дослідження. Мислителі прирівнювали грошові операції, та і взагалі процес купівлі-продажу до лихварства. Із сфер людської діяльності бізнес займав не останню роль. Ключовим елементом його є бізнесмен та його етичні норми за якими він веде свої справи. Отже варто охарактеризувати основні поняття.
Бізнес – господарська діяльність, яка здійснюється в основному за рахунок позикових, або ж власних засобів, що має на меті розвиток та становлення власної справи з подальшим отриманням прибутку та вирішення проблем соціуму. Це кваліфікована економічна діяльність, яка будується на ініціативі та іноваціях, що слугують збільшенню капіталу та якісному вдосконаленню підприємства, власної справи задля власних та громадських потреб. Його метою є не лише отримання прибутку, а й здатність утриматись на плаву в умовах кризи.
Бізнес має дві складові – активність та отримання прибутку. Прибуток є результатом бізнесу. Цей критерій відокремлює намір отримати прибуток від реального одержання прибутку, як результату роботи. Прибуток – це не всі гроші, які отримує людина. До категорії прибутку не відносять заробітну плату, спадщину, кредити, виграш у лотереї, знайдені гроші та інше. Під словом «прибуток» розуміється результат комерційної діяльності, при чому з повної суми доходу мають бути вирахувані всі витрати.
Освоїти методи і технології бізнесу є необхідним елементом бізнесу, проте цього не достатньо.
Велика кількість людей і установ, які пробують себе в бізнесі, стикаються з проблемами після декількох вдалих операцій.
Уміння отримувати прибуток на певних угодах ще не свідчить, що ви стикнулись з реальним бізнесом. Ця стадія відноситься до «квазі-бізнесу», який зовні схожий з реальним бізнесом. Спосіб розпорядження прибутком являється критичним розподільчим моментом.
В той час як основний прибуток йде на явне споживання, ми стикаємось з підприємництвом на основі угод, в перспективі його доля сумнівна. Коли більша частина здобутих коштів йде на розвиток справи це хороша заявка на дійсний бізнес.
Таким чином ми ознайомились з природою такої діяльності як бізнес.
Визначення етики бізнесу як дисципліни.
Етика бізнесу – наукова дисципліна, предметом вивчення якої є етична діяльність працівників у бізнесі. Методи дослідження інтегруються на основі економічних, етичних та психологічних концепцій. Ця дисципліна тісно переплітається з іншими сферами діяльності.
Система поглядів пербуває на стадії становлення. Вчені вважають, що це сукупність правил, норм, уявлень, що регулюють поведінку та відносини на підприємстві.
Система організації праці мають вимоги:
Етичні права являються складовою регуляції прав;
Закони мають бути гуманними, справедливими, а право – етичним.
Сукупність соціальних норм, тобто ділова культура, регулюють поведінку соціуму та слугують пам’яткою для суспільства щодо їх поведінки.
Ділова культура – культура економічних відносин. Її функціями є підбір певних цінностей і норм для належного рівня економіки, та правил етичної поведінки співробітників.
Загальної етики недостатньо для контролю поведінки різної сфери діяльності. Вона являється системою норм та вимог поведінки суспільства.
Прикладна етика є однією з частин росту знання та досвіду. Етика бізнесу як сукупність правил та норм поведінки співробітників ґрунтується на прикладній етиці. Вперше етичні принципи згадувались в античні часи в творах «Етика», «Політика».
Професійна етика, як складова прикладної етики, систематизує та кодифікує правила та моральні норми працівників. Вона формується на основі професійних обов’язків та завдань і має на меті сприяти успішному вирішенню завдань.
Етика бізнесу являється різновидом професійної етики та існує тільки в суспільстві. Її можна назвати інструментом аналізу та вирішення проблем для людини яка має справу з бізнесом.
Є ряд принципів етичного характеру, які важливі для бізнесу:
Бізнес повинен діяти як налагоджена відкрита система, щоб отримувати потрібну інформацію та надавати чіткий звіт про виконані операції;
У бізнесу є влада, що відповідає соціальній відповідальності;
Він має вирішувати соціальні проблеми суспільства;
Слугує одним з факторів для прийняття рішень.
Ці принципи яскраво проявляються в маркетингу, так як через нього відбувається взаємодія установи з контрагентами, конкурентами, споживачами та соціумом. У сфері досліджень важливо не перетнути грань, при якій отримання інформації, яку потребує фірма, переходить у втручання в особисте життя людини. Таким чином менеджери і зіштовхуються з проблемами етичного характеру.
Такими проблемними питаннями є:
взаємодія універсальної та корпоративної етики;
соціальна відповідальність у бізнесі;
застосування принципів при прийнятті рішень;
шляхи підвищення етичного рівня установи чи організації;
вплив цінностей на діяльність у сфері економіки та інші.
Основні концепції етики бізнесу.
В основі етики бізнесу лежать певні принципи, які покладаються на вчення філософів, науковців, які не мають протиріч з досвідом наукової та філософської думки. Для становлення цієї дисципліни виділяють підходи у визначенні проблематики. Було сформовано чотири основні підходи до моральних проблем бізнесу, які спираються на такі етичні напрями як:
Релігійна етика;
Етика утилітаризму;
Етика обов’язку;
Етика справедливості.
Перший підхід базується на релігійній етиці. В його основі лежить орієнтир на абсолютних моральних цінностях, що започатковані в християнській традиції. Проте саму лише приналежність до церкви чи інших організацій, виконання обрядів та звичаїв не приводять до будь-якого успіху. Згідно з релігійною етикою важливим чинником є сама віра, яка підтримує внутрішню боротьбу людини з собою. Її метою є не досягнення успіху в своїх справах, а потяг до Бога.
Наступним напрямом є етика утилітаризму. Це одна з впливових теорій етики бізнесу. Її засновником є англійський мораліст та правознавець Ієремія Бентам. Він працював над методикою пошуку критеріїв зміни цінностей. Це етика що визначає мораль вчинку, що виходить з його наслідків. Таким чином будь-яка дія є корисною в тому випадку, якщо ефективність наслідків переважає ефективність можливих дій.
До третього підходу відносять етику обов’язку. Це напрям етики, пріоритетом якої є внутрішні мотиви але не наслідки дій. Морально виправданою вважається дія при якій причина цієї дії така, що виконавець бажав би щоб всі вчинили так як хоче він.
Складнощі цього напряму постають з поглядів Канта. Тобто його категоричний імператив є законом, що виключає емпіризм. Його значення полягає в тому, що моральний закон поєднує процес прийняття рішення стосовно правила.
Застосування етики справедливості значно менше ніж етики обов’язку чи утилітаризму. Вона чітко пов’язана з поняттям справедливість, що ґрунтується на моральних правах особистості. Справедливість – це одне з понять моральної свідомості.вона характеризує певне ставлення до людини та ступінь дотримання її прав. Поняття справедливість неоднозначне і тлумачиться по різному.
Бізнес етикет
Особливим розділом етики бізнесу є діловий етикет.
Діловий етикет – зовнішній бік моралі, що виявляється в професійній поведінці людини підприємця. Важливим аспектом є знання ділового етикету тому, що більшість зірваних ділових угод не були укладені так як теперішні бізнесмени не знають тонкощі ділового спілкування та не володіють культурою поведінки.
Ключовими умовами для успішної роботи в організації є знання етикету та культури поведінки.
Етикет – перелік правил, що визначають найоптимальніші способи проживання в соціумі. Правила етикету зазначають єдність сторін. Це втілення цінностей людського спілкування. В основі етикету є повага до людини.
Етикет диктує свої норми поведінки скрізь. Поряд із загальними правилами етикету стоїть і професійний етикет, що забезпечує ефективність увиконанні професійних функцій.
У будь-якому колективі складаються певні норми поведінки, що і являється етикетом даної групи людей. У ділових відносинах присутні стандартні ситуації для яких і складають норми поведінки. Ці норми складають етикет ділового спілкування.
Діловий етикет – результат довготривалого підбору правил поведінки, що призвело до успіху в ділових відносинах. Засвоїти ці правила не так і легко, але якщо ви хочете досягти успіху то їх знання стає обов’язковим.
Існує ряд правил для працівників підприємства.В першу чергу це дотримання правил культури поведінки, що передбачає повагу до особистості. Вихований підприємець буде однаково шанобливо ставитись, як до начальника так і до прибиральниці службового приміщення.
Правила ділового етикету загальноприйняті. Етикет багато в чому залежить від керівництва. Як приклад, можна розглянути шість заповідей Джен Ягер:
Вчасно приходьте на роботу, це сприяе довірі і ознака того, що на людину можна покластися. Якщо навіть є причини для запізнення, то повідомте про це. Плануйте свій час із запасом, щоб потім не запізнюватись.
Не кажіть зайвого. Не переказуйте отриману інформацію про співробітника, особливо про його особисте життя.
Будьте доброзичливі та привітні.навіть якщо до вас чіпляються,поводьтесь чемно, привітно. Опануйте мистецтво говорити те, що потрібно.
Думайте про інших, а не тільки про себе. Враховуйте та поважайте думку іншої людини при прийнятті рішень. Прислухайтесь до критики та порад.
Дотримуйтесь ділового стилю в одязі. Вдалий одяг – запорука успіху. Вмійте правильно підбирати аксесуари до свого наряду.
Правильно користуйтесь усним та письмовим мовленням. Документація має бути грамотно оформлена. Не використовуйте слова паразити.
Висновок
Підводячи підсумки, можна сказати, що професійна етика розглядає шляхи й засоби самоствердження людини в суспільних видах діяльності. Професійна діяльність не відповідає сутності людини, але є вагомим чинником прояву творчих здібностей та моральних чеснот. Обрати свою професію, повністю віддаватись своїй справі, вдосконалювати свої вміння в обраній діяльності – значить мати повагу до себе і до своєї справи.
Етика бізнесу в Україні – складне і суперечливе явище тому, що в бізнесі переплітаються різні національності, погляди, принципи, які по своєму сприймають ситуацію і що може легко призвести до конфліктної ситуації. Але знання базових, елементарних правил поведінки в діловому спікуванні можуть бути хорошим початком для успішного укладання ділової угоди.
В українському бізнесі є місце етичного парадоксу, тобто етичність чи неетичність певних вчинків часто не визначає ні закон, ні власний вибір. А в більшості випадків люди намагаються залишитись на плаву в умовах невизначеності, недотриманні законів, утисків з боку держави. Не зважаючи на це все, завжди потрібно залишатись людиною – вихованою, культурною, толерантною.
Література
Баранівський В.Ф., Скворцова Т.Г. Етика бізнесу: Навчальний посібник. – К.: Видавець ПАЛИВОДА А.В., 2008. – 200 с.
Гриценко С. П. Етика ділового спілкування. — К., 2005.
Етика : Навчальний посібник / Мовчан В. С — К.: Знання, 2007.- 483 c.
Тофтул М.Г. Етика: Навчальний посібник, Київ: видавничий центр Академія, 2005; 414с.