Людське життя не можливе без спілкування, оскільки це є важливою частиною буття людини. Спілкування було завжди, в будь-якому історичному періоді життя людей. Завдяки спілкуванню ми дізнаємось про якусь інформацію або розповсюджуємо її тим чи іншим способом.
Людині важко стати успішним, вдосконалюватись, досягати певної цілі без процесу спілкування. Так, самотній людині дуже важко, оскільки вона не може ні з ким поділитися своїми враженнями, емоціями, розповісти цікаву історію із свого життя і тому така людина почуває себе пригніченою та нікому не потрібною.
Спілкуванням цікавились багато різних наук таких як психологія, філософія, соціологія, медицина та етика. Саме важливість спілкування з точки зору етики ми сьогодні розглянемо.
Етикет спілкування має значення для кожної людини. Завдяки правильному спілкуванні ми можемо показати себе такими, якими ми хочемо бути; стати лідером в колективі; уникати конфліктних ситуацій та інше. Звісно культура мовлення в кожного різна, можна навіть сказати, що вона індивідуальна, але етикет спілкування залежить від багатьох факторів такі як: країна в якій проживає особистість, національність, соціальні норми країни, виховання, вплив однолітків та інше.
Етикету спілкування потрібно навчати з дитинства, оскільки саме в дитячому віці діти сприймають і поглинають все хороше та погане.
Етикет спілкування особливо повинен бути між членами сім’ї. Культура спілкування в кожної родини різна, але вона повинна мати певні стандарти в залежності від соціальних норми країни в якій вони проживають.
Етика спілкування виражається у людини під час її комунікації з іншими людьми. Головним етикетом в сімейних відносинах є мopальний аспект, який полягає в тому, що хоч ти і у власному домі, але не можна спілкуватися «як захочеться, бо це ніхто не бачить і це не стосується нікого». Навпаки, вживання слів подружжя в сім’ї, їхня поведінка у побуті є важливим аспектом гарного спілкування між собою.
В наш час в багатьох українських родинах є проблеми зі спілкуванням, оскільки найчастіше просто не має належного прикладу для наслідування. Зазвичай, таке явище відбувається в неблагополучних сім’ях. Невміння правильно висловлюватись між подружжям чи звертатись одне до одного може призвести до частих сварок, а згодом і до їх розлучення.
Як ми вже згадували, діти в маленькому віці найбільше наслідують своїх батьків, тому висловлюватись потрібно вкрай обережно. Батьки повинні навчити свою дитину говорити з повагою як з однолітками, так і зі старшими(особливо, якщо це бабуся чи дідусь); говорити «будь ласка», коли щось просиш; говорити «добрий день», коли зустрічаєш знайому людину; сказати «дякую», коли інша людина допомогла тобі та безліч інших слів та словосполучень, які можуть просто підняти людині настрій. Тому слідкуймо за собою та своїми дітьми.
Нас всіх навчають привітанню, вибаченню, подяки, прощання і порушення цих норм може призводити до негативних явищ. Особливо якщо це спілкування відбувається в діловому стилі. Етикет ділового спілкування має свої особливості та класифікації, які відрізняються від звичайного неформального спілкування. Є багато різних трактувань ділового спілкування, проте в них є дещо спільне це те, що в такому спілкуванні обов’язково є спільний предмет обговорення який стосується суспільства або має інше велика значення.
Завдяки певним нормам професійного(ділового) спілкування можна досягти своєї мети, встановити гарний зв’язок із співрозмовником, збільшити продуктивність праці та інше. Але такій гарній комунікації потрібно навчатися. В діловому спілкуванні також є певні психологічні механізми та прийоми, які потрібно не тільки знати, а й вміти їх правильно використовувати.
Важливими ознаками як в діловому спілкуванні, так і в звичайному є гарний тон та манери. Адже можна сказати будь-яке гарне слово так, що інший співрозмовник образиться на вас і більше не захоче спілкуватися з вами. Наприклад, якщо сказати людині «дякую» в грубій формі, вона розцінить це так, що її поміч вам не потрібна і в наступний раз не відгукнеться на ваші порхання.
Так коли хтось постукав до вас в двері потрібно ввічливо сказати: «Зайдіть будь ласка» «Почекайте хвилинку» та інше. Коли хтось запитує як у вас справи можна відповісти: «Дякую, все гаразд, а як ваші справи», «Дякую, що запитали» та інше. Вирази, що можна вжити при незапланованій зустрічі це: «Як добре, що ми зустрілися!», «Як багато часу минуло!», «Радий тебе зустріти!» та інше. Коли прощаємось можна сказати: «Радий був бачити вас», «Дякую, що зайшли», «Приходьте ще», «Обов’язково зустрінемось ще» та інше.
Етикет спілкування повинен бути не лише, коли ми спілкуємося на пряму з людиною, а й в письмовій формі. При написанні листа також є певні правила та норми етикету. Лист завжди починається зі шанобливого звернення до його адресату, особливо, якщо це діловий лист. Нам потрібно обов’язково звертатися на «Ви»(якщо це не близька вам людина). В листі також потрібно гарно прощатися, наприклад: «До наступного листа», «Дякую, що прочитали мого листа. Чекаю від вас відповіді» та інше.
Етикет спілкування має бути завжди і всюди. Людина повинна прагнути досягти ідеальності у цій сфері. В наш час мало хто володіє досконалим мовленням, тому виникають певні проблеми у етиці спілкування такі як невміння правильно донести свою думку та свої наміри; неправильне звертання до людей; часто відчувається непривітність людини та інше.
Велике значення має вплив сучасних фільмів, теле- та радіопередач, розважальних програм тощо. Вони мають як позитивний, так і негативний вплив на культуру спілкування людини. На мою думку, фільми, що транслюються на екранах кінотеатрів та телевізорів мають особливий вплив, особливо, якщо це зарубіжний фільм. Після перегляду комедії, трилеру, фільму жахів молодь вважає, що розмовляти грубо та непристойно це «круто» та «модно». Можна навіть сказати, що вони не розуміють всієї реальності подій і життя. Тому завжди потрібно збалансовувати погане та хороше. Робити зауваження молоді при поганих манерах спілкування з собою та іншими людьми.
Отже, можемо вже зробити певні висновки, що етикет спілкування — це певні норми та правила в процесі правильного спілкування одної людини з іншою. Етикет спілкування повинен бути як в діловому стилі, так і в повсякденному незважаючи на вік, стать, статусу людей чи їх кількість.
Завдяки своїй етиці спілкування ми показуємо, яка ми людина, яка в нас вихованість, чесність та порядність. Слідкуючи за вашою манерою спілкування інші люди можуть складати про вас своє враження, яке в подальшому може покращити або погіршити ваші стосунки між собою. Головним критерієм в цій справі є прагнення самої людини до вдосконалення та самовдосконалення. Оскільки, коли людина не бажає змінюватись, а отже і змінювати свої манери та звички, то її ніхто не перевиховає.
Для вдосконалення свого правильного спілкування потрібно почитати спеціальні книги, прислухатися до інших освічених людей, звертати увагу на зауваження та тренуватися гарному спілкуванню.
Отже, етика спілкування сприяє правильному та чіткому обміну інформації між індивідами; обміну спільними інтересами, фактами, ідеями тощо; сприйняття одне одного під час розмови та розуміння, а також багато інших не менш важливих особливостей. Тому це не є зайвим фактором в нашому житті та суспільстві.