Аналіз концепцій походження моралі вимагає спочатку визначення поняття «мораль», як вона виникла, що несе, та навіщо вона нам.
В давні часи люди не обмежували своїх правил між іншими персонами у соціумі. Могли дозволити робити все, що завгодно. Можна навіть згадати про канібалів, проміскуїтет, інцест, — характерні для людства з давніх часів. Ці явища зовсім не схожі на моральні, a навпаки вони — аморальні. Це недопустимо та дуже страшно, адже вони вели себе гірше самих тварин.
Звісно, навіть й до сьогодні є негуманне поводження з боку людей, але, на щастя, всі знають про мораль та її важливість у нашому житті.
На мою думку, мораль це – унормовані дії особистості, котрих потрібно притримуватися у соціумі. Без них наше буття та спілкування помітно ускладнилося б та змінилося в гіршу сторону. Це ніби форма оцінки та норми, які кожен повинен знати.
Утворення моралі є дуже важким процесом та навіть дещо спірним. Адже кожна людина думає інакше і вважає, що саме її твердження є найбільш доречним. Правду ж кажуть, що «скільки людей, стільки й думок»
Існують такі концепції походження моралі, як:
• релігійна;
• натуралістична;
• соціально-історична.
Перша концепція пов’язана саме з темним й світлим.
Тут провідну роль має саме світла частина, тобто добро — пояснюється « як уособлення Божої волі. Згідно Божих учінь мораль набуває релігійної природи. Людині вони даровані ,як природний моральний закон, і як Боже відвертий закон.
Ці концепції були дуже відомі та поширені майже по всьому світі, тому їх притримувались відомі мислителі. Прикладом, можна бути Демокріт, який підкреслював, те що люди люб’язні богам, їм подобається нечесність…Правителі подають світу все і позитивне…»
Тут також присутнє питання погодження ідеї світлого i розумного правління світом, але з наявністю того самого зла. Існує багато концепцій, проте вони можуть мати як переваги, так і недоліки. Тут кожен має визначити сам для себе, що обрати.
Натуралістичні концепції пов’язані із багатьма мислителями. Видатний філософ Д.-Е. Мур мав думку, що натуралістичними є практично всі школи етики, які були основою його трактування моралі згідно до цієї версії мораль з»явилася багато літ тому, як елементарне вдосконалення групових інстинктів тварин.
Вона необхідна для виживання породи у бою за власне життя.» Так вважають більшість відомих мислителів. Наприклад , Ч.-Р. ДГ. Спенсер, — «не розділяв моральних стосунків людей і тварин ,розглядав їх як один вид поведінки, притаманний усім живим організмам, як найбільший результат еволюційного розвитку.» На його думку, мораль, — « засіб зменшення боротьби між егоїзмом і альтруїзмом, якими наділена жива природа».
Бачимо, що погляди дещо відрізняються один від одного.. але мають непомітний зв’язок. Кожен сам вирішує, що для нього мораль, виходячи із концепцій інших людей та їх тверджень.
Соціально-історичні концепції походження моралі пов’язані із соціально-історичною природою. З цією думкою погоджуються такі відомі мислителі, як Аристотель, Т. Гоббс, Жан-Жак Руссо, Е.Дюркгейм, Макс Вебер та інші.
Ця концепція ґрунтується на «формуванні племінного устрою. Це була потреба життя в «погодженні, урегулюванні й коронації процесів виробництва, відновлення суспільного життя в новітніх умовах».
Поль Лафарг вважав, що « дикун — не має індивідуальності, тільки плем’я, клан… мають індивідуальні особливості. Існує ще Марксистська концепція походження моралі, де « праця (колективна) створила людину і є витоком всього людського в людині…»
Лише з часом, та зміною життя виникла потреба в моралі, що могла б регулювати усі відносини, стосунки, поведінку, спілкування між персонами.
На мою думку, кожен сам вибирає свою «концепцію» та породжує її від глибин своєї душі. Це те, без чого неможливе нормальне існування.
Кожна особистість є мольно-етичною. Вона ще з малого віку починає усвідомлювати та пізнавати усі правила поводження у суспільстві.
Ми, — люди, тому повинні дотримуватися цих моральних норм. І вже неважливо, до якої концепції схильна та чи інша особистість, головне, що ми маємо, та що несемо із своїм прибуттям на цю землю. Як ми ставимось до навколишнього світу та до людей, які маємо принципи та свій внутрішній світ. Саме кожен із нас створює свою «мораль», але вона повинна не шкодити іншим…