У сучасному світі, в якому ми живемо, де відбуваються різні політичні, соціальні та історичні зміни в житті людей, коли все суспільство поглинене проблемами освоєння нових ринкових відносин, нестабільною економікою, різними політичними труднощами, і що стосується нашої країни, невпевненістю в мирному завтрашньому дні , всі ці чинники впливають на те, що йде занепад розвитку моральних якостей кожної людини, все більше руйнуються моральні та соціальні засади суспільства.
Іншими словами люди втратили бажання вдосконалюватися, змінюватися в кращу сторону, йде деградація внутрішнього світу людини, воно чи стоїть на місці і ніяк не розвивається, це в кращому випадку, або все більше і більше стає жорстокішим.
Життя, так чи інакше, диктує нам свої закони і правила, і часто саме вони визначають свідомість людини. На жаль, дуже багато хто використовує цей факт як вагомий аргумент, який виправдовує їхній моральний розклад, що це не ми такі погані, а життя нас такими зробило. Подібні висловлювання є тільки виправданням для людини, адже тільки від нас залежить, які умови життя у нас будуть.
У житті індивіда повинні бути певні авторитетні моральні якості, які б направляли моральне життя суспільства і особистості в повсякденності. Проте сучасне суспільство втратило традиційні визначення моральним якостям, а нові ще не набуло. Все це впливає на те, що у людей немає чіткої відмінності між поняттями добра і зла, честі, гідності, совісті, йде підміна традиційних уявлень про людину і про сенс життя.
На жаль, наша система освіти не в змозі «крокувати у ногу з часом» і задовольняти весь спектр інтелектуальних і духовних потреб людини. В її рамках не можуть бути повністю розкриті питання інформаційної та правової культури, здорового способу життя. Тому люди потрібну їм інформацію беруть з інших джерел, таких як Інтернет, ЗМІ, телебачення, де з кожним днем все збільшується нав’язування «культури споживання».
Нам всім доводять, що будь-яка сфера нашого життя може бути оцінена в грошовому еквіваленті. Таке приниження морально-культурних цінностей і впливає на те, що йде розвиток таких моральних якостей як байдужість, егоїзм, жадібність, злість, і як результат, ми бачимо зміну мислення людей, всі навколо більше стурбовані своїм матеріальним становищем, ніж інтелектуальним і моральним розвитком.
Поряд із системою освіти спостерігається також погіршення морального виховання дітей. Дитина не народжується із вже сформованими поняттями про мораль, моральні якості – це вже йде результат того, наскільки добре батьки сформують ці поняття у неї. Однак зараз більшості батьків ніколи займатися вихованням своїх дітей, тому вони їх віддають до різник дитячих садків, на різні курси, при цьому забуваючи, що вони самі займають дуже важливу ланку у вихованні дитини. Також необхідно пам’ятати, що поведінка самих батьків дуже вагомий приклад для дитини у наслідуванні, тому якщо батьки поставили на меті сформувати якісь моральні якості, то в першу чергу вони повинні самі їх дотримуватися
Формування внутрішніх моральних якостей засноване на інтелекті, емоціях, волі. Обставини середовища, яке постійно змінюється, змушують людину вирішувати різні інтелектуальні завдання відповідно своїми моральними якостями і при цьому враховувати сучасні вимоги суспільства. Тому моральні якості умовно можна поділити на «можна», «не можна» і «треба».
«Можна» — це всі ті якості, які не вступають в протиріччя з внутрішніми переконаннями людини, і відповідають нормам і правилам, прийнятим у суспільстві. Ці якості не заподіюють нікому шкоди. До таких моральних якостей можна віднести честь, гідність, совість, справедливість.
«Не можна» — це ті якості, які викликають особистісну неприязнь і не прийнятні в суспільстві, такі якості засуджуються. До них можна віднести заздрість, зловтіха, жадібність.
«Потрібно» — це ті моральні якості, які спонукають людину діяти, так як прийнято в суспільство, навіть якщо ці риси і не характерні йому. Сюди можна віднести борг, відповідальність.
У більш ширшому плані йде поділ моральних якостей на позитивні і негативні. Ми живемо в світі, де наша поведінка диктується соціальними нормами і правилами, але з усіх правил є винятки, тому й виходить, що є люди добропорядні, а є ті, які діють тільки з вигодою для себе, не замислюючись про оточуючих. Це відбувається через те, що на протязі всього нашого життя йде формування позитивних і негативних якостей, прояв яких залежить від виховання, освіти, вміння справлятися з різними ситуаціями.
В повсякденному житті досить таки легко прикритися ширмою добропорядної людини, проте тільки в стресових ситуаціях можна дійсно побачити справжню ціну людини.
Моральні якості особистості також знаходяться в дуже тісному зв’язку з правами і обов’язками людини і дуже часто вступають в конфлікт. Наприклад, обов’язок лікаря — лікувати пацієнтів, але якщо ця людина скоїла тяжкий злочин, то відбувається конфлікт внутрішнього неприйняття зла медичним працівником з його відповідальністю в професії. В таких випадках необхідно правильно розставити пріоритети, адже лікар давав клятву Гіппократа, і він зобов’язаний лікувати всіх людей однаково, не беручи до уваги особистісні якості або фінансове становище людини.
В даний час проблема розвитку моральних якостей займає дуже велике значення. Протягом останніх двадцяти років йде процес кардинальної зміни світогляду людей, багато ідеалів, які були важливими для наших батьків, зараз практично зникли, на їх місце прийшли цинізм, байдужість, лицемірство. Тому будь-хто погодиться, що проблеми, які пов’язані з людською моральністю є одними з найважливіших.
Найважливішими, тому що вони виступають основою як для окремо взятого індивідуума, так і для соціальної групи, культури, нації і для людства в цілому. Їх руйнування і призвело до кризи моральності, правосвідомості, соціальної нестабільності, деморалізації населення, падіння цінності людського життя.