Процес формування всебічно розвиненої особистості, напряму залежить від морального виховання.
Під моральним вихованням розуміється – виховання людини в сім’ї, що передбачає формування стійких моральних якостей, почуттів, навичок правильної поведінки, а також діяльність вищого навчального закладу, що має на меті формування необхідних для цього професійних якостей і звичайно навколишнє середовище і умови в яких відбувається процес виховання.
Важливим є те, щоб студенти дотримувались моральних вимог щодо своєї професії, яку вони обрали, а також моральних якостей, якими повинні оволодіти, щоб відповідати цим вимогам. Опанування цими нормами і правилами допомагає молодому спеціалістові швидше знайти омріяну професію.
Найбільш ефективним методом у формуванні в студентів необхідних моральних якостей є особистий приклад викладача. Також важливо враховувати й те, що моральні якості формуються у професійній діяльності, тобто,у безпосередній взаємодії з професією. Це означає, що потрібно свої вміння та знання використовувати на практиці, тому що теорія це добре, але багато студентів не вміє використовувати свої знання на практиці.
Формування майбутнього фахівця вимагає цілеспрямованої, наполегливої виховної роботи, в таких напрямах як: трудовому, моральному, правовому, екологічному, естетичному, фізичному. Виконання завдань кожного із цих напрямків передбачає, те, що слід враховувати специфіку майбутньої професії студентів, необхідну для професійних якостей,вмінь і навичок.
Існують такі загальнолюдські цінності як: добро, любов, гідність, краса, мудрість, правда, справедливість, відповідальність за свої вчинки. Всі ці моральні цінності необхідно також формувати у студентів і враховувати їх вплив на майбутню професію студента, щоб він вміло користувався ними в своїй професійній діяльності.
Існують також моральні якості, і вони також важливі для майбутньої професії, це: професійна гордість, професійний обов’язок, професійна честь, і професійна етика.
Професійний обов’язок – це ставлення людини до своєї праці, суспільства.А професійний обов’язок студента, це стати справжнім митцем своєї справи, знайти нові підходи, розширити і зміцнити професійні зв’язки. Саме це стане важливою умовою найвищого рівня професіоналізму.
Почуття впевненості і любові до своєї професії — це професійна гордість. Студенти сповнюються почуттям поваги до обраної спеціальності і до людей, які її прославили і важко виконують. Почуття гордості за свою професію є великим стимулом, для ще більшого опанування нею.
Професійна честь – відображає гідність людини, що займається своєю справою. Навчаючись у ВНЗ варто навчитись щиро цінувати свою майбутню професію, усвідомити її важливість у суспільстві, захищати її честь.
Професійна етика – це певні моральні принципи, які пов’язані з поведінкою студента у сфері його професійної діяльності.
Всі молоді люди, а інколи і старші особи бажають отримати вищу освіту. Тому, що з вищою освітою простіше влаштуватись на роботу, вона дає більше можливостей,сприяє всебічному розвитку особистості.
Тому, Вища освіта це — рівень знань, вмінь і навичок, який студенти набувають у ВНЗ на базі повної загальної середньої освіти, необхідний спеціалістам вищої кваліфікації у різних галузях науки, господарства, культури. Вона здобувається у ВНЗ при умові послідовного, повного, цілеспрямованого , системного навчання, і спирається на повну загальну середню освіту, а завершується цей процес здобуттям кваліфікації .
Вища освіта передбачає забезпечення загальнокультурної, фундаментальної, і практичної підготовки фахівців, вони мають визначати рівень і темпи економічного, науково-технічного та соціально-культурного прогрессу . Тому, вища освіта має виступати як фактором так і джерелом успіхів українців у процесі творення своєї держави, і її соціально-економічного розвитку. На сьогоднішній день вищими навчальними закладами освіти є технікуми, університети, коледжі, консерваторії, академії , інститути.
Вищі навчальні заклади, повинні виконувати такі взаємопов’язані завдання:
1. Навчальні завдання — надають студентам систему знань, вмінь і навичок, відповідно до їх професійної підготовки, і діють згідно з навчальною програмою. Важливе значення має самостійна діяльність студентів, тому у ВНЗ особлива увага надається організації самостійної роботи студентів та умінням творчо опрацьовувати та аналізувати інформацію.
2. Виховні завдання — формують всебічно розвинену особистість: її емоції, волю, характер, мотиваційну діяльність, інтелект, моральні якості. Основне завдання педагога, полягає у вихованні всебічно розвиненої особистості. А виховна робота ВНЗ, полягає у формуванні цілісного світогляду студентів, і відбувається в тісній взаємодії з вихованням їхніх моральних цінностей і якостей .
Тому, однією з найбільш важливих функцій системи вищої освіти є навчання молоді вміти орієнтуватися у всьому різноманітті духовних цінностей людства. Вивчати рідну українську мову,духовну культуру, історію, звичаї і традиції народу, народні обряди, ми повинні не лише як джерело знань, а як важливий засіб у формуванні національної свідомості підростаючих поколінь.
3. Розвивальні завдання — формують творчу особистість, вони зорієнтовані на розвиток моральних якостей, інтелекту, емоційно-вольової сфери, загальних і професійних здібностей.
Студентський вік є найсприятливішим періодом у формуванні самооцінки особистості, її рівня домагань, які є свідченням самоповаги, формування власної самосвідомості.
Моральне виховання студентів буде ефективним при таких умовах: створювати у ВНЗ психологічний клімат та повагу до моральних норм і правил відповідати моральному вихованню, його меті, своєчасно вживати виховні заходи, акцентувати увагу студентів на аморальних вчинках у студентському середовищі і обговорювати шляхи їх вирішення; підтверджувати правильні вчинки на практиці, яка відповідала б критеріям моральності.
Отже, головним завданням вищої освіти є передача від покоління до покоління знань, традицій і досвіду, накопиченого людством протягом багатьох років.