Як показати себе? Як змусити поважати себе? Мабуть кожний педагог задавався таким питанням, коли був змушений викладати. Особисто для мене поведінка педагога є дуже важливою, це показує рівень його знань та можливостей , комунікативні навички, ставлення до інших. Головна його роль – це показати запитання, наштовхнути мене на відповідь та дати можливість реалізувати себе. Моє завдання – пропустити через себе інформацію, знайти відповіді на запитання, оцінити важливість знань для себе та засвоїти їх.
Ідеальний педагог – це той, хто має великий життєвий досвід, та глибокі знання зі своєї дисципліни. Він має любити те, чим він займається. Педагог, який любить свою професію, буде будувати свої лекції, практичні таким чином, щоб студенти із задоволенням ходили. Це потребує великих зусиль від особистості педагога.
Щоб визначити поняття аморального вчинку для педагога, слід розглянути поняття «моралі». І все, що буде виходити за рамки «моралі» і буде тим самим «аморальним». Для педагога аморальним є поява в нетверезому стані, втягнення неповнолітніх у пияцтво, у сексуальні стосунки. Такі неприпустимі дії для педагога можуть призвести до негативних наслідків , наприклад звільнення з місця роботи,позбавлення волі.
Людина, яка бере на себе відповідальність навчити чомусь іншому, має слідувати певним вимогам, яке ставить перед нею суспільство. Потрібно бути гідним і відданим своїй роботі. Педагогові слід ретельно слідкувати за власною поведінкою, контролювати емоції, міміку, жести. Це допоможе уникнути негативного ставлення до себе. Для своїх студентів педагог зазвичай є авторитетом. Тому педагогові потрібно звернути всю свою увагу на підтримання власного авторитету. Педагог завжди буде в центрі уваги студентів,не зважаючи на те, поганий чи хороший в нього авторитет.
Найважчим для педагога є вміння спілкування з підопічними та колегами. Тут потрібно вміти уникати конфліктних ситуацій, пожартувати, підтримати діалог зі студентами. Якщо у викладача зі студентом виникає конфлікт, то викладач пояснює це тим, що студент не обізнаний в предметі, не бажає знайти підхід до нього, щоб уникнути конфліктів. Потрібно навчитися педагогові сприймати критику на свій рахунок від студентів, колег та адекватно реагувати на неї, вміти швидко подолати труднощі, та вміти посміятися з цього.
Педагогу не слід принижувати гідність студентів, використовуючи нецензурні вирази, підвищувати голос на студентів, давати прізвиська, демонстративно спотворювати їхні імені та прізвища, постійно робити зауваження, публічно обговорювати особисте життя студента або їхні особисті недоліки без їхньої згоди. Це ще одна причина, за якої викладач втрачає повагу і авторитет у студентів.
Ні в якому випадку педагогу не можна з’являтися на навчальні заняття в нетверезому стані. Це неприпустимо по відношенню до студентів. Викладач у стані алкогольного сп’яніння може когось образити, нанести моральної або що гірше, фізичної шкоди. Це загрожує звільненням, втратою поваги до себе, знущань та провокацій з боку студентів.
Під час навчальних занять педагогові не слід виганяти студентів з аудиторії,якщо той веде себе неадекватно, порушує дисципліну. Викладачу варто знайти спосіб заспокоїти, і змусити студента припинити порушувати поведінку. Педагог повинен контролювати ситуацію, і не робити таких вчинків, що нашкодять йому.
Аморальною поведінкою педагога є вимагання грошей зі студентів, призначання грошової плати за складання іспиту чи заліку, за написання курсової дипломної, магістерської роботи. Це має свої наслідки. По-перше, це карається чинним законодавством України. По – друге, серед студентів швидко поширюється така новина, що одразу стає негативним для викладача. Студенти припиняють вчити цей предмет, бо знають, що можуть заплатити і все одно все поставлять. Буває ще так, що викладач погрожує, що якщо не заплатити йому, то цей предмет ти ніколи не зможеш здати. Такий метод залякування від викладача досить таки дієвий, ти біжиш і шукаєш гроші. А все тому, що ми боїмося піти і наскаржитися на цього викладача, бо нам ніхто не повірить.
Є ще одна аморальна поведінка, коли викладач намагається звабити студенток, шукає привід для зустрічей, назначає додаткові пари. Дівчата змушені терпіти, тому що якщо будеш ігнорувати, він не виставить залік , а якщо розкажеш адміністрації про наміри викладача, тобі ніхто не повірить. Навіть якщо вивчити весь матеріал та ретельно підготуватися, то викладач зробить все так, щоб ти виявишся повним нулем і принизить перед усіма. Такому викладачу не місце серед студентів. Такі дії педагога можуть нанести моральну шкоду, завдати психологічної травми.
Також, ні в якому випадку, педагог не повинен переносити свій настрій на студентів. Така поведінка не приносить нічого хорошого. Це означає, що якщо викладача сьогодні в гуморі, я зможу щось дізнатися, отримати задоволення від цього, а якщо ж навпаки, в поганому гуморі, то настрою не буде ні в кого, тебе ще можуть принизити, образити.
Важливим є те, що педагогові не слід демонструвати наявність шкідливих звичок перед учнями та студентами. Стояти палити чи розпивати алкогольні напої зі своїми підопічними – це аморально для педагога. Викладач ставить себе на рівні зі студентом, подає йому приклад для наслідування.
Є ще один негативний момент, коли викладач спізнюється на пари без вагомої причини. Це говорить про те, що викладач не серйозно ставиться до своєї роботи, не поважає своїх майбутніх колег.
Зі всього вище вказаного можна зробити висновок, що педагог повинен мати неабиякі комунікативні здібності, як вербального, так і невербального характеру; бути компетентним у своїй спеціальності; вміти подати себе та бути достойним поваги; також, педагог повинен розуміти, що він є прикладом для наслідування, а для цього він повинен бути людиною високих моральних принципів, щоб учні набиралися правильних рис характеру та мали адекватне поняття про моральність та гідність;не можна не зазначити, що педагог повинен не тільки дати ту чи іншу інформацію, а і впевнитись, що ця інформація засвоїлась та засвоїлась правильно.. На цьому можна завершити написання цього есе.