Ми живемо в час гуманістичних ідей, в час, коли всюди пропагуються ідеї рівності, чесності, альтруїзму. Кожна моральна людина у своїй діяльності, своїх вчинках прагне орієнтуватися не тільки на свої потреби, але і на інтереси та потреби оточуючих її людей та суспільства загалом. Це прийнято вважати соціальною відповідальністю. Соціальну відповідальність повинна нести не лише кожна людина окремо, а і об’єднання громадян починаючи з робочого колективу, закінчуючи державою. До цих об’єднань відносяться і підприємницькі організації.
Що ж включає в себе соціально-моральна відповідальність організації? У наш час основними цілями організацій повинні бути не лише якомога більший фінансовий прибуток і матеріальні цінності, а ще й відповідальність за створення якісної продукції, добробут своїх працівників та позитивний вплив діяльності на інших громадян.
Важливим є не лише економічний розвиток, але й соціальний. Кожна організація певним чином пов’язана з навколишнім світом. ЇЇ діяльність може впливати та ті чи інші сфери діяльності людей. Окрім того, вона може впливати ще і на навколишнє середовище, яке безумовно впливає на суспільство. Окрім того, щоб попередити негативний вплив своєї діяльності, організації мають піклуватись про те, щоб забезпечити максимально позитивний вплив.
Організації не повинні залишатись осторонь соціальних проблем, що турбують суспільство, приймати активну участь в розробці заходів, які б певним чином могли покращити навколишній світ. Це можуть бути, наприклад: благодійні внески, організація певних заходів, які б підвищували культурний рівень життя суспільства, пропагування ідей соціальної рівності, тощо.
Окрім того, організації повинні дбати про те, щоб їхня діяльність не приносила значної шкоди навколишньому середовищу, наприклад, намагатись мінімізувати шкідливі викиди в атмосферу, забезпечити переробку відходів. Окрім орієнтації на навколишній світ та суспільство необхідно зважати ще й на добробут самих працівників організації.
Потрібно забезпечити всі необхідні умови праці, турбуватись про створення заходів, що максимально зменшували б аварії та нещасні випадки на виробництвах; піклуватися про заходи щодо охорони здоров’я та охорони праці. Все це також є частиною соціально-моральної відповідальності організацій.
Хто ж повинен забезпечувати виконання всіх цих соціально-моральних аспектів? В першу чергу, ця відповідальність лягає на керівництво організації. Адже, саме воно приймає рішення щодо здійснення певних заходів, які б сприяли забезпеченню здійснення дій, що збільшували б рівень добробуту суспільства та самої компанії.
Взагалі, суспільно корисні дії організації не передбачені законодавством і зазвичай не відповідають прямим економічним інтересам компанії. Вони пов’язані з бажанням компанії долучитись до розвитку суспільства, до покращення світу, в якому ми живемо. З цього слідує, що це не є обов’язковим компонентом економічного процвітання компанії.
Але, якщо спиратись на гуманістичні принципи, які, як вже зазначалось, нині активно пропагуються, то це буде лише сприяти розвитку організації, підвищувати її репутацію, і відповідно це сприятиме збільшенню попиту на продукцію, або послуги, що пропонує організація.
Тож як керівництву забезпечити ефективне виконання тих дій, які забезпечуватимуть соціально-моральну активність компанії? Перш за все, потрібно пам’ятати про те, що людина повинна починати з себе, і це питання не є певним виключенням. Дійсно, керівники повинні, в першу чергу самі дотримуватись норм моральної поведінки, заохочувати інших до відновлення та створення ціннісних орієнтирів організації.
Позитивний вплив на працівників необхідно здійснювати через свої промови та публічні виступи, під час конференцій та нарад. І взагалі, керівник повинен бути людиною моральною. Адже, якщо під час свої виступів він яро демонструватиме свою філантропію, а в повсякденному житті, по відношенню до своїх підлеглих буде тираном та деспотом, то навряд це буде етично та морально.
Таким чином, люди спостерігатимуть прояви «подвійної моралі» з боку свого начальства. Працівники свідомо чи то підсвідомо можуть брати приклад з керівників, адже вони досягли певних висот у своїй кар’єрі, що є бажаним для кожної людини. Звичайно ж, було б краще, якщо цей приклад був позитивним.
Окрім особистого прикладу, на мою, думку, необхідно створити моральний кодекс компанії, у я кому б були викладені усі етичні та соціальні цінності організації. Він необхідний для того, щоб працівники орієнтувались у тому, яких принципів дотримується компанія. Він повинен містити короткий виклад моральних засад, на які орієнтується компанія. Туди повинні входити відомості про обов’язки працівників, якість продукції та надання послуг, відношення до працівників, тощо.
Для ефективного дотримання морального кодексу необхідно створювати певні структури, програми, посади, які б забезпечували дотримання моральних принципів компанії працівниками. Серед вищих керівників компанії необхідно обрати людину, яка б слідкувала за дотриманням етичних норм у компанії, врегульовувала б конфлікти та суперечливі ситуації. Це повинна бути відповідальна людина, яку можна було б назвати «совістю організації».
Часто організації з певних причин ігнорують свою соціальну відповідальність перед споживачами і перед суспільством, створюючи при цьому неякісну продукцію, або надаючи не максимально якісні послуги. Це може бути аргументовано тим, що компанія орієнтується лише на своє фінансове благополуччя і отримання максимального прибутку якими б то не було способами. Також однією з причин може бути те, що керівництво компанії не бажає витрачати кошти на соціальні потреби, адже це можуть бути витратами для компанії, які в кінцевому результаті можуть і не бути компенсованими.
Тож, питання соціально-моральної відповідальності організацій є досить актуальним на сьогодні.
Підбиваючи підсумки, можна зазначити, що не дивлячись на те, займає організація певну соціальну позицію чи орієнтується лише на фінансове благополуччя, як керівники так і підлеглі мають бути, в першу чергу, моральними людьми. Якщо людина у повсякденному житті дотримується морально-етичних принципів, враховує інтереси оточуючих людей, переймається певними проблемами, що зачіпають суспільство, то вірогідніше всього, що вона буде дотримуватись тих же принципів і в професійному середовищі. На мою думку, це і є основним рушієм соціально-моральної відповідальності організацій.