Як кожна наука так і етика має свої категорії, в яких описуються завдання етики,найважливіші питання,що потребують відповіді, на яких рівнях вона базується,історичний характер та загалом основу етики. Щоб зрозуміти етику потрібно зрозуміти на яких головних аспектах вона ґрунтується. Категорії етики дають можливість людям зрозуміти історичний характер моральних уявлень,окреслити їх,вияснити настільки вони важливі в людських відносинах,виділити та окреслити найбільш важливі складові моральної свідомості та моральної діяльності людини у суспільстві.
До основних питань етики можна віднести вічне питання добра та зла,сенс буття,категорії етичного вибору ,вчинку та моральної діяльності людини,також категорії, що можуть передати етичні характеристики ,такі як совість ,гідність,справедливість,сором ,моральний борг,свобода,моральна відповідальність та інші якості людини.
Етичні категорії становлять основу стосунків між людиною та природою та будь яких соціальних стосунків між людьми.
Якщо розглянути ці питання то не можна ,на мою думку,виділити з них найважливіше,адже кожне з них в тій чи іншій сфері котується,і одне без іншого набуває менш значимого значення ніж якби вони існували разом. Якщо взяти питання добра та зла,то воно являє собою основу найголовніших питань всього всесвіту,адже воно цікавило людей усих віків. На мою думку це питання повинно залишатись недоторканним та не вирішеним .
Границі між добром та злом я не бачу,як казав Альберт Ейнштейн «Темрява-це відсутність світла»,так і тут,зло-це відсутність добра. Цей вислів можна підставити до всього нашого життя,адже відсутність одного породжує інше,як приклад можна навести ще не тільки з моральної точки зору,а навіть з фізіологічної,про первинний,вторинний та третинні дефекти. Навіть наш організм дає можливість зрозуміти,що одне замінюється іншим,в залежності від напрямку.
Взагалі етика як наука становиться основу нашого буття,адже саме вона дає нам умовні установки для сприймання зовнішнього світу,для уявлень,для моральних якостей та поведінки.
Етичні поняття закладенні в людині з дитинства,але потрібно враховувати яке було дитинство,адже асоціальні діти,які виховувались поза межами суспільства і гадки не матимуть про совість ,гідність,справедливість,сором ,моральний борг,свободу,моральну відповідальність,у них ці якості будуть або приглушені,або залишені на первинному рівні та керуватиме ними лише інстинкт,який притаманний тваринам.
Отже можна зазначити,що етичні категорії присутні лише людині. Без втручання в них дорослого не матимуть значення. Якщо річ зайшла про виховання та вплив його на особистість дитини,можна привести приклад про,,Педагогічна поема»Макаренка,в ній яскраво описуються події,які мали вплив на особистість дітей. Без гарного прикладу дорослого діти стали крадіями,вбивцями ,почали вживати спиртні напої та палити ще з малечку, їм не пояснювали, що таким спосіб життя не правильний,що шлях на який вони стали матиме негативний наслідок ,що дасть відбиток на всьому подальшому існуванню. Життя буде як існування.
Але можна зазначити,що попри все діти залишалися людьми,у них були присутні всі моральні якості які присутні всім,як і людині з вищого суспільства так і бідняку. Більшість дітей були дружніми,вони захищали один одного,розбирались хто винний,проявлялась совість та зізнання у ситуаціяв якій вони провинились. Діти вважали,що дорослі приносять їм лише горе та заборони,які самих не дотримуються. На такі неправильні думки їх направило саме ж суспільство,адже в потрібний момент їм не допомогли,не наставили на правильний шлях,всім було байдуже,адже в кожного свої турботи.
Дитина не може знати що їй потрібно від життя і яким шляхом їй це отримати,вона це пізнає лише на певному етапі її життя і лише тоді коли стають дорослими, коли людина здатна аналізувати та знаходити правильні рішення ситуації,коли у неї присутній життєвий досвід. Адже дитина як чистий аркуш паперу,що дорослий напише те і буде пожинати. Кожному з нас потрібен правильний наставник,у когось це будуть батьки,у когось бабуся,а у когось як у педагогічній поемі сам педагог. Макаренко у них повірив,дав можливість здобувати знання,вкладував в них любов до праці та найважливіше,власним прикладом показував як повинна виглядати людина з вищими моральними якостями.
Діти в нього повірили,а він у них,що в свій час не зробило суспільство. Сказати,що це було тяжко,нічого не сказати, але він показав на власному прикладі,що якщо,навіть багато часу втрачено нічого ще не забуто,адже задатки до моральних цінностей є в кожного з нас і їх потрібно лише розвивати,робити на них акцент.
Макаренко хотів в дітях побачити саме високо моральних людей,які здатні до співчуття,до доброти до любові,і йому це вдалося.
В наш час на превелику жаль до моральних цінностей відносяться з байдужістю та «наплевательски» .Гроші ставляться на перше місце,я не стверджую,що люди які їх мають»погані»люди ,ні,я кажу що люди які»йдуть по головам»незважаючи на все,плюють на моральні цінності.
На часткову втрату та занедбаність їх,винні самі ж люди,у нас не залишається часу на самих себе,на роздуми,адже ми витрачаємо дорогоцінний час на перегляд телебачення та інтернету. Люди не хочуть розуміти,що нами керують та роблять аморальних рабів. Викорінити це,ми вже ніколи не зможемо і наші діти будуть зростати в такому суспільство де усим керують гроші,несправедливість,жадібність,але нам потрібно пам’ятати про людські якості,які ніхто не відміняв і ніколи не відмінить,ми будемо наставниками для них.
Потрібні не малі зусилля для вкладання їх в душу,зовнішня підтримка зі сторони близьких. У вихованні моральних якостей дитини повинні брати участь усі,починаючи від близьких людей до самої держави,адже домашній затишок може зламати сувора система країни.
Можна зробити висновок ,що етичні категорії становлять основу всього буття, всієї моральності або аморальності,що нас оточує,і найголовнішою нашою ціллю повинно стати підсилення етично моральних цінностей,вкладання їх в душу наших дітей та бути гарним прикладом для них.