Педагогічний колектив – це групове явище, що складається в колективі педагогів. Також педагогічний колектив – це єдність моральних цінностей та авторитет старшого покоління перед педагогічним колективом, трудовим колективам.
У педагогічному колективі отримують свій розвиток творчі здібності педагога, а також в колективі педагог може оцінити свої якості та майстерність. Тільки в колективі педагог може показати свій рівень знань і рівень знань своїх колег, а саме:
Злагодженість та згуртованічть;
Доброзичливість у своїй професії;
Уважність до людей;
Чутливість та тактовність.
В процесі своєї роботи в колективі педагог повинен вміти:
Сприймати як критичну так і позитивну точку зору колективу на свою адресу.
Побачити свої помилки чи переваги в роботі, також може попросити допомоги у своїх більш досвідчених колег.
Розмовляти красиво;
Відповідати своєму педагогічному рівню;
Бути відвертими з колегами та іншими;
Мати терплячість до роботи;
Бути уважним до свого педагогічного колективу;
Відповідати статусу свого колективу та закладу де працює.
В колективі педагог розвиває:
Свої педагогічні, літературні та художні здібності та багато інших здібностей.
Тільки під час роботи педагог дізнається про свої знання та досвід в своїй роботі, також може дізнатись про знання та педагогічний досвід педагогічного колективу.
Позитивні показники соціально – педагогічної атмосфери в колективі:
Організованість і згуртованість педагогічного колективу;
Колектив повинен мати від десяти до ста п’ятдесяти педагогів;
Неофіційні та офіційні єдності сфери спілкування;
Позитивний, хороший настрій у педагогічному колективі.
На створення хорошого педагогічного колективу впливають:
Смаки;
Прагнення допомагати;
Громадська думка;
Чутки: хороші, погані;
Потяги один до одного.
Основи роботи педагогічного колективу розробили:
В.О. Сухомлинський;
А.С. Макаренко. “Теорія колективу.”;
Ю.П. Азаров;
Н.Н. Анікєєва;
Л.І. Новікова;
І.П. Іванов. ” Методика формування колективних відносин.”;
М.М. Пістрак;
Та багато інших педагогів.
Типи особистостей педагогічного колективу:
Пасивний тип;
Ізольований тип;
Колективістський тип;
Організаторський тип;
Конформістський тип;
Діловий лідерський тип;
Виконавчий тип;
Експертний тип;
Критичний тип.
Висновок:
Отже, взаємодія колективу залежить від взаємодії кожного педагога, між собою не звертаючи уваги на статус та високий рівень своєї освіченості. В будь — якому колективі потрібна підтримка один одного в скрутних випадках. Під час взаємодопомоги педагогічний колектив допомагає менш досвідченим педагогам підвищити свій рівень знань та умінь.
Педагогічний колектив допомагає згуртуванню колективу, допомагає розв’язанню педагогічних задач, стимулюють на активну діяльність, допомагає адаптуватись молодим педагогам.
Злагоджена робота педагогічного колективу залежить від: змісту та умови роботи, міжособистісних стосунків, стиль та особистість керівника.