На сьогоднішній день у світі не зустрінеш людину, яка б не мала свого стилю, свого іміджу. Імідж – це загальне уявлення соціуму, як має виглядати людина певної професії або певного статусу. Правильно підібраний стиль, а краще сказати вироблений імідж є запорукою успішної професійної діяльності.
Що ж таке педагогічний імідж? Педагогічний імідж – це безпосереднє уявлення учнів, вихованців, колег про зовнішній вигляд педагога. Проводячи паралель минулого і сьогодення ми можемо чітко побачити, яке ж ставлення до іміджу мали педагоги минулого та мають педагоги сучасності.
Говорячи про зовнішній вигляд педагога минулого в уяві постає образ жінки одягненої в довгу, клітчасту спідницю, чорний светр або кардиган, без макіяжу, із гладко зачесаним волоссям зібраним у гульку. Уявлення педагогів старшого покоління про імідж був мінімальним. Адже, на їх думку зовнішній вигляд педагога має бути стриманим, без яскравий, цікавих деталей, але така «стриманість» перетворилась у звичайнісіньку «сірість».
Вчителі минулого не здогадувались, що саме гарно підібраний одяг з правильно підібраними аксесуарами та маленькими яскравими деталями буде допомагати їм почувати себе впевненіше, а разом з цим їх професійна діяльність буде успішнішою. Так, гарний зовнішній вигляд педагога буде привертати спочатку увагу учнів, потім бажання вчити той предмет, який викладає педагог, а потім вчитель стане еталоном для учнів.
На відміну від іміджу вчителів минулого, імідж педагогів сучасності кардинально відрізняється. Так, у кожного вчителя виробився свій, власний стиль одягу, якого вони притримуються. Вчителі сучасності вміють «доглядати» за своїм зовнішнім виглядом, а саме слідкують за модними тенденціями, вміють правильно підібрати одяг, взуття та аксесуари, доглядають за волоссям (вміють робити гарні зачіски), слідкують за шкірою рук та обличчя.
Саме ці критерії є складовими успішності вчителя сучасності. Імідж вчителя може бути як позитивним так і негативним. Позитивний імідж – це не тільки елегантний, стильний, але разом із тим простий і зручний одяг, а й гарні манери, доброзичливість, гуманність, справедливість, а найголовніше любов до дітей та до своєї професійної діяльності, повага учнів та колег. Негативний імідж, в свою чергу, уособлюється у вчителю, який вже давно забувся, що таке «гарно виглядати». Тобто, вчитель який не слідкує за своїм зовнішнім виглядом, а саме, як полюбляє говорити молодь, одягнений в те, «що перше випало з шафи», той педагог в якого волосся забуло, що таке зачіска, а руки забули, що таке манікюр.
І вчитель який не слідкує за своєю зовнішністю не рідко буває «злим», адже від того як виглядає людина залежить її впевненість в собі і в своїх силах. А зла і замкнена в собі людина може вдаватися до не педагогічних методів навчання і виховання, що буде проявом певного захисного механізму. Такого вчителя учні будуть боятися, не любити, хоч учні і будуть вчити предмет, але це не через повагу до вчителя, а через страх. Негативний педагогічний імідж має ще один прояв – це переважання в гардеробі вчителя великої кількості відвертого одягу.
Відвертим можна назвати одяг який має велике, відкрите декольте, спідниці чи плаття, які мають надмірно коротку довжину, сюди навіть можна віднести взуття на високих підборах (мовою молоді «шпильки»), а також велику кількість великих, масивних аксесуарів. На мою думку негативний імідж який пов’язаний з носінням відвертого одягу є набагато гіршим від занедбаності. Адже, педагога, який одягається відверто будуть не поважати учні, вчитель втратить свій авторитет в очах своїх колег. Тому, щоб цього не трапилось педагог сучасності май добре слідкувати за своїм зовнішнім виглядом.
Одяг нинішнього вчителя може бути стильним, елегантним, яскравим, простим і найголовніше зручним. Формуючи свій стиль і вибираючи одяг вчитель найперше повинен звертати увагу на його зручність. Адже професія вчитель це постійне писання крейдою на дошці, демонстрація наочних матеріалів, ходіння між партами, допомога учням тощо. Тому одягаючи певний одяг потрібно подумати чи буде зручно виконувати всі ці дії і лише тоді одягати чи купувати його. Дотримуючись всіх правил та норм і не доводячи їх до критичності педагог сформує власний педагогічний імідж.
Відомо, що діти є найсуворішими критиками. І бажають бачити вчителя із приємною зовнішністю, завжди одягнутого за модними тенденціями, зі стильною зачіскою, доглянутого і охайного, завжди усміхненого, справедливого, доброго і гуманного. Учням і вихованцям хочеться мати і бачити лише «найкращого вчителя». Адже, будь-який елемент чи деталь одягу вчителя має виховне значення, а саме – виховання в учнів естетичного смаку. Вчитель з «ідеальним» зовнішнім виглядом стає еталонним зразком для учнів, діти намагаються в усьому бути схожими на свого «ідеального» вчителя. Вони старатимуться вивчати предмет якомога краще, щоб не засмучувати вчителя, можуть навіть копіювати манери, поведінку, стиль одягу тощо.
Отже, про такого вчителя можна сміливо сказати, що він має бездоганний педагогічний імідж.